Cosmin Gabriel PACURARU, PhD
Datele ecuatiei
BRUA este un urmas al Nabucco istoriceste vorbind.
În ianuarie 2013 a început proiectarea Nabucco West, tronsonului de vest al Nabucco de 1326 kilometrii, care începe de la frontiera bulgaro – turcă, traversează Bulgaria, România, Ungaria, către Terminalul de Gaze Central-European din Baumgarten1. De menționat că Nabucco nu se află în preferințele acționarilor câmpului Sash Deniz din Azerbaijan2 (BP (Marea Britanie) – 25,5%, Statoil (Norvegia) – 25,5%, Socar (Azerbaijan) – 10%, Total (Franta) -10%, LukAgip (consortiu ruso-italian) 10%, NIOC (Iran) – 10%, TPAO (Turcia) – 10%)3, aceștia anunțând în iulie 2013 că au decis dezvoltarea proiectului TAP.
Prima alternativa a Nabucco West a fost și este Trans Adriatic Pipeline (TAP) care se dorește a aprovizona Grecia, Albania și Italia. Cu alte cuvinte sursa de gaz ramane Shar Deniz II, ce este transportat prin TANAP pana la granita Greciei cu Turcia. Lungimea totală a conductei va fi de 878 km, dintre care 550 km în Grecia, 215 km în Albania, 105 km submarini, pe sub Marea Adriatica (adâncimea maximă va fi de 810 metri) si 8 km in Italia. Capacitatea de transport va fi de 10 miliarde mc / an, cu posibilitatea de a fi dublata.
In decembrie 2017 compania ce detine proiectul (TAP AG) aprecia ca este realizat in proportie de 65%4. Actionarii sunt: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) și Axpo (5%).
Fig. Traseul Trans Anatolian Pipeline – Sursa: TAP5
A doua alternativă ar fi fost Interconnector Turkey-Greece-Italy pipeline (ITGI), un joint-venture între companiile energetice DEPA (Grecia) și Edison (Italia). Traseul este in mare parte asemantor cu TAP, dar ocoleste Albania, tara nemembra a UE. Se dorea ca sursa de aprovizionare cu gaze si fie acelasi zacamant Shar Deniz II, prin TANAP. Capacitatea preconizata este de 7 miliarde mc / an. Dupa ce acest proiect a fost refuzat in 2016 de Comisia Europeana, proiectul este reinviat de Gazprom, asigurandu-se o posibila descarcare a fluxului Turk Stream. In primavara lui 2018 nu era demarat studiul de fezabilitate, fiind semnat doar un memorandum de intelegere.
Fig Traseul Interconectorului Turcia – Grecia – Italia Prelucrare de Cosmin Pacuraru
Fig. Traseul TANAP, TAP si BRUA – sursa: report.az6
BRUA inseamna Bulgaria – Romania – Ungaria – Austria. Este o prelungire a coridorului sudic nerusesc, adica a TANAP, care va alimenta cu gaze azere Europa Centrala, avand ca scop crearea unei mici parti de independenta energetica fata de gazele rusesti. De asemenea se doreste ca sa se construiasca si o latura care va avea ca sursa de alimentare rezervele din zona romaneasca offshore din Marea Neagra. Proiectul este dezvoltat de compania romaneasca de stat SNTGN Transgaz (58,5%). Finantarea de inceput in valoare de 180 milioane de euro a fost asigurata de Comisia Europeana. Transgaz a obtinut un imprumut de 50 milioane de euro de la BEI si altul de 60 milioane de euro de la BERD. Proiectul va costa 479 milioane de euro, constructia a inceput in primavara lui 2018, avand termen de finalizare 2022. Traseele vor avea insumate 1318 km si capacitatea de transport de 4,4 miliarde mc / an.
Fig. Traseul BRUA pe teritoriul Romaniei sursa: Adevarul7
Unde este razboiul?
In primul rand trebuie spus ca nimeni nu se apuca de a proiecta vreo conducta fata a avea contracte cu sursele de aprovizionare si cu consumatorii.
In al doilea rand: pana azi au fost acceptate ca potentiale fluxuri de gaze doar resursele din doua perimetre: aproximativ 4 miliarde mc / an al OMV si Exon si LukOil, Pan Atlantic Petroleum si Romgaz cu 3 miliarde mc / an. Se preconizeaza ca anual debitul din toate perimetrele concesionate sa fie peste 10 miliarde mc / an8, fara a pune la socoteala posibilele noi descoperiri din celelalte perimetre.
In al treilea rand nu exista conducte care sa aduca gazul la tarm (de ex sunt 170 km de la perimetrul concesionat de LukOil).
In al patrulea rand: azi nu exista conducte care sa preia debitele potentiale din Marea Neagra.
Fig. http://adevarul.ro/economie/stiri-economice/gigantii-petrolului-bat-marea-neagra-romaneasca-1_50ba02bc7c42d5a663afaf82/index.html
Prin Dobrogea trece:
Trans – Balkan Pipeline este conducta ce uneste sistemul de conducte sovietic cu Bulgaria si Turcia. Aceasta este denumirea actuala. A fost proiectata dupa semnarea unui acord intre autoritatile sovietice si firma turceasca Botas in 19849. Primele livrari au fost in 1987 si are o capacitatea de 6 miliarde mc / an, aprovizionand Bulgaria si partea europeana a Tuciei. Romania nu are acces la aceasta conducta, gazele rusesti fiind livrate pentru Romania prin sistemul vestic de conducte, prin Ungaria.
Fig. Traseul Trans – Balkan Pipeline (prelucrare de Cosmin Pacuraru)
Trebuie specificat ca sunt construite pentru transport unidirectional : Ucraina – Bulgaria. La un moment dat aceste conducte vor trece in proprietatea Romaniei (au aparut ceva informatii dar nimic nu se poate verifica). Oricum acestea sunt vechi.
Au aparut in presa fel de fel de informatii. Trebuie sa le privim ca declaratii politice sau de campanie electorala – in Ungaria urmeaza sa aiba loc alegeri.
Una din ele este ca Ungaria a cumparat gazul romanesc din Marea Neagra, vandut de Transgaz.
-
Transgazul este transportator si propietar si operator al conductelor si nu poate vinde gazele.
-
Transgazul poate doar sa vanda contracte tip “options” (ceea ce se pare ca a facut) asigurandu-se ca exista consumatori pentru un volum de 4,4 miliarde mc / an.
Daca trebuie sa ne ingrijoreze ceva sunt urmatoarele:
-
schimbarea traseului, taierea segmentului catre Austria
-
licitatiile de atribuire de contracte, oricare ar fi ele
De ce? Oprirea finantarilor de la CE, BEI si BERD.
Deci trebuie sa ne uitam la derularea proiectelor, lucrarilor si a finantarilor.
Cine este interesat direct? Rusia si Gazprom (proprietar al conductei ce tranziteaza Dobrogea spre Bulgaria si a viitorului coridor sudic submarin, Turk Stream). Exista legaturi intre Ungaria (si firma maghiara care chipurile ar fi cumparat gazele) si Gazprom. Cu alte cuvinte trebuie sa privim scandalul si din acest unghi.
Nu trebuie sa uitam ca daca se va reusi sa se construiasca BRUA, din punct de vedere geopolitic Romania va avea o mare putere, reducand dependentele regionale fata de gazul rusesc in Bulgaria, Serbia, Ungaria, la care mai putem adauga toate tarile din Balcani si chiar Grecia. Cu alte cuvinte, Federatia Rusa va pierde din puterea regionala si din banii care sunt incasati pentru alimentarea Bulgariei si Serbiea cu dependenta 100% fata de gazul rusesc si Turcia si Grecia cu peste 50%.
De ce si cum au disparut Nabucco, White Stream, AGRI, proiecte ale Uniunii Europene?
Pentru ca nu se aliniau (sau aliau) cu Gazpromul Federatiei Ruse ce doreste inchiderea laturii sudice a clestelui energetic proiectat cu multi ani in urma de Kremlin in vederea supunerii energetice totale a Europei. Deci BRUA este in pericol!
Prin orice mijloace Moscova a actiona astfel incat toate proiectele UE sa nu se realizez. Fara indoiala ca primul pas este taierea finantarilor. Legislatia Uniunii si contractele de imprumut sunt cat se poate de stricte si daca se renunta la un robinet acest lucru trebuie justificat in fata creditorilor. Deci reteta este simpla: gasesti un decident, il influientezi sa greseasca sau il corupi, acesta semneaza ceva si apar problemele financiare pentru proiect. Evident ca un astfel de scenariu este fictiv dar este cat se poate de posibil.
Deci putem interpreta aparitia in presa romaneasca sau maghiara a informatiilor referitoare la BRUA ca parte a razboiului hibrid de a destabiliza finantarile.
4 https://www.tap-ag.com/pipeline-construction/construction-progress
5 https://www.tap-ag.com/the-pipeline/route-map
6 https://report.az/en/energy/president-of-socar-iran-s-participation-in-tanap-and-tap-projects-is-possible-in-future
7 http://adevarul.ro/economie/afaceri/transgaz-semneaza-vineri-contractul-finantarea-europeana-conductei-gaze-brua-gazele-marea-neagra-vor-exportate-austria-1_57d26a165ab6550cb883a781/index.html
8 https://www.agerpres.ro/economic/2018/02/20/anrm-marea-neagra-romaneasca-are-rezerve-de-200-de-miliarde-de-metri-cubi-de-gaze–58733
9 http://www.gazpromexport.ru/en/partners/turkey/
Coments