„De prea multe ori, aprovizionarea cu gaz a fost folosită ca armă politică. Nu putem opri intenţiile ascunse ale altora, dar ne putem înarma cu o claritate juridică deplină şi o consistenţă a legislaţiei existente.”
Jerzy Buzek
Preşedintele Comisiei pentru energie a PE (2019)
dr. Adrian FILIP
Abstract. The Russian Federation has always known how to use gas as a weapon at the geopolitical level. It has constantly relied on Europe’s lack of unity and differences of opinion, and especially on the possibility of ”bribing” states such as Germany, Hungary, the Czech Republic, Serbia or Bulgaria to block Europe’s projects.
Keywords: Geopolitics, Energy blackmail, Energy corridors, TENs, Russia, Ukrainian crisis
Când vorbesc despre infrastructura critică a Europei în context geopolitic mă refer la cele trei domenii stipulate în documentele Uniunii Europene. Primul domeniu îl constituie reţelele de transport a energiei: sistemele de stocare şi coridoarele de transport ale acesteia. Al doilea domeniu îl constituie reţelele de transport auto, feroviar, aerian şi naval pe care Europa le-a proiectat şi în parte construit începând cu 1990 şi în al treilea domeniu vorbim despre infrastructura digitală. Toate aceste proiecte sunt cuprinse în proiectele europene de trasare a coridoarelor de transport sub acronimul TENs1 şi au fost gândite de acum trei decenii tocmai pentru funcţio-narea eficientă a continentului: pentru a asigura necesităţile de transport auto, feroviar, aerian şi naval; funcţionarea industriilor şi asigurarea condiţiilor de trai ale populaţiei, în paralel cu asigurarea securităţii energetice a tuturor statelor. Aceleaşi trei domenii de infrastructură s-au discutat şi sunt stipulate în documentele Summit–ului Iniţiativei celor Trei Mări din 2018 de la Bucureşti pentru Centrul şi Estul Europei în condiţii mai aprofundate. Din 1990 până astăzi a existat o preocupare serioasă la nivel european şi regional în rezolvarea problemelor de mare anvergură în spaţialitatea europeană, acestea fiind proiecte care necesită resurse imense şi timp pentru a fi puse în practică. Proiectele merg înainte, chiar dacă nu cu viteza pe care o dorim, cu hopurile şi blocajele determinate de inexistenţa unui punct de vedere unanim acceptat privind marea vulnerabilitate a Europei cauzată de importul de gaze de la un distri-buitor unic. În acest articol am să mă limitez doar la domeniul securităţii energetice ca parte a marelui proiect Trans-European Networks for Energy demarat în 1990.
Cdor. (r) lector univ. dr. Adrian Filip – Universitatea „Andrei Şaguna” din Constanţa, membru al Asociaţiei de Geopolitică „Ion Conea”
1 Bază legală a politicilor de trasare a coridoarelor de transport. Articolele 170-172 şi 194 alineatul (1) litera (d) din TFUE (acesta din urmă cu referire specifică la energie). Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE.
Coments