Cu toţii cunoaştem rolul important pe care vechiul „drum al mătăsii” l-a avut de-a lungul secolelor din punct de vedere geopolitic, geostrategic şi geoeconomic. Însă nu sunt foarte mulţi care cunosc faptul că, astăzi, revitalizarea acestui traseu de transport istoric reprezintă prioritatea statelor tranzitate, precum şi a Uniunii Europene, care identificând potenţialul regiunii, s-a implicat în punerea bazelor noului coridor TRACECA, care urmăreşte vechiul traseu al Drumului Mătăsii. Astăzi, Proiectul TRACECA (TRAnsport Corridor Europe – Caucasus – Asia) este important şi din perspectiva stabilirii tendinţelor privind dezvoltarea legăturilor comerciale, deoarece reprezintă una din legăturile de transport internaţionale care are la bază un sistem multimodal de rute terestre şi maritime care asigură o legătură directă între Europa şi Asia.
Astfel, identificarea interesului României, atât individual cât şi ca parte a unei uniuni statale (UE), şi proiectarea acestuia în strategiile naţionale de transport, energie şi de politică externa prin intermediul unor măsuri menite să utilizeze constructiv avantajele şi oportunităţile pe care ţara noastră le are, devine mai mult decât o realitate, devine o necesitate.
Implicarea prin proiecte de conectare a infrastructurii de transport la reţelele zonale, participarea activă în proiectele regionale de transport şi nu in ultimul rând, eficientizarea sistemului nostru de transport – toate acestea reprezentând demersuri care au ca obiectiv proiectarea interesului României în spaţiul Caucaz-Asia, constituie un exemplu elocvent de „intervenţie” constructivă de cooperare regională.
România are oportunitatea de a sprijini dezvoltarea acestui format zonal de cooperare şi de a-şi spori, implicit, rolul în plan regional şi internaţional
Un element important pe agenda României in cadrul Programului TRACECA este cooperarea cu statele riverane Marii Caspice, în principal atragerea Kazahstanului in proiectele bilaterale ale României cu Georgia sau Azerbaidjan în domeniul transporturilor.
Având în vedere convergenţa intereselor României şi ale UE pentru crearea unui coridor de transport Asia-Caucaz-Europa (refacerea „Drumului Mătăsii”), inclusiv pentru resurse energetice şi posibilitatea corelării acestora cu demersurile ţării noastre cu privire la Regiunea Extinsă a Mării Negre, am convingerea că România poate utiliza acest format regional de cooperare mult mai eficient în sprijinul promovării şi protejării intereselor sale naţionale.
Coments