• HOME
  • REVISTA GEOPOLITICA
    • BOARD
      • DIPLOMATS
      • NATIONAL BOARD
      • INTERNATIONAL
    • 2022
      • nr. 96-97/2022
      • MAREA NEAGRĂ ÎN VORTEXUL GEOPOLITIC (II)
      • MAREA NEAGRĂ ÎN VORTEXUL GEOPOLITIC (I)
      • nr. 92-93/2022
    • 2021
      • nr. 91/2021
      • nr. 89-90/2021
      • nr. 87-88/2021
      • nr. 86/2021
    • 2020
      • nr. 85/2020
      • nr. 84/2020
      • nr. 83/2020
      • nr. 82/2020
    • 2019
      • nr. 81/2019
      • nr. 80/2019
      • nr. 78-79/2019
      • nr. 77/2019
    • 2018
      • nr. 76/2018
      • nr. 75/2018
      • nr. 74/2018
      • nr. 73/2018
    • 2017
      • nr. 72/2017
      • nr. 71/2017
      • nr. 70/2017
      • nr. 68-69/2017
    • 2016
      • nr. 67/2016
      • nr. 66/2016
      • nr. 64-65/2016
      • nr. 63/2016
    • 2015
      • nr. 62/2015
      • nr. 61/2015
      • nr. 60/2015
      • nr.59/2015 EN
      • nr.59/2015 RO
    • 2014
      • nr. 58/2014
      • nr. 57/2014
      • nr. 56/2014
      • nr. 54-55/2014
    • 2013
      • nr. 53/2013
      • nr. 52/2013
      • nr. 51/2013
      • nr. 49-50/2013
    • 2012
      • nr. 48/2012
      • nr. 47/2012
      • nr. 46/2012
      • nr. 44-45/2012
    • 2011
      • nr. 43/2011
      • nr. 41-42/2011
      • NR. 40/2011
      • nr. 39/2011
    • 2010
      • nr. 38/2010
      • nr. 36-37/2010
      • nr. 35/2010
      • nr. 33-34/2010
    • 2009
      • nr. 32/2009
      • nr. 31/2009
      • nr. 30/2009
      • nr. 29/2009
    • 2008
      • nr. 26/2008
      • nr. 25/2008
      • nr. 28/2008
      • nr. 27/2008
    • 2007
      • nr. 24/2007
      • nr. 23/2007
      • nr. 22/2007
      • nr. 21/2007
    • 2006
      • nr. 20/2006
      • nr. 19/2006
      • nr. 18/2006
      • nr. 16-17/2006
    • 2005
      • nr. 14-15/2005
      • nr. 13/2005
      • nr. 12/2005
      • nr. 11/2005
    • 2004
      • nr. 09-10/2004
      • nr. 07-08/2004
      • nr. 06/2004
      • nr. 04-05/2004
    • 2003
      • nr. 02-03/2003
      • nr. 01/2003
  • EDITORIAL
  • APARIȚII EDITORIALE
  • G-FOCUS

GeoPolitica

Portal de analize geopolitice, strategice si economice

  • ASOCIATIA “ION CONEA”
    • SCOP
    • DONATIONS. SPONSORSHIPS. ADVERTISING
  • Carti TOP FORM
  • G-FOCUS
  • Comanda GEOPOLITICA!
  • ABONAMENTE
  • G-FOCUS
  • CONTACT
  • GDPR
  • 02/04/2023
You are here: Home / TOPICS / CASE STUDIES / Diaspora chineză în epoca social-media

Diaspora chineză în epoca social-media

by https://www.geopolitic.ro/author/

Diaspora chineză în epoca social-media6597363336261486109

Diaspora chineză este una din cele mai numeroase la nivel global, fiind constituită după unele estimări din 50 milioane oameni care locuiesc în 135 ţări. Imaginându-se şi fiind acceptată ca o unitate, ea se caracterizează mai degrabă prin heterogenitate, fiind rezultatul mai multor tipuri de migraţie a grupurilor diferite prin etnie (China recunoaşte 56 minorităţi pe teritoriul ei), dialecte vorbite, cultural, ca organizare socială, politică şi economică, din locuri de origine din Ţara de Mijloc, în decursul a mii de ani, pentru a se dispersa pe tot globul. Ajunse în ţările gazdă, aceste persoane au trecut prin istorii unice care le-au transformat identitatea, ajungându-se la o şi mai mare diversitate de aspecte culturale, economice, politice, sociale (mini-diaspore).
În epoca internetului, locul de origine transpus în cyberspaţiu produce ataşamente puternice, chiar şi în măsură în care acest tărâm există doar în teritoriul imaginaţiei.
În Asia de Sud-Est, negustorii chinezi au fost sfetnici ai administraţiilor locale sau, cu timpul, oficiali guvernamentali, sau negustori independenţi, care lucrau ”în familie”. Negustorii s-au bucurat de privilegii oferite de conducătorii locali: monopol comercial, dreptul de a strânge taxele. Unele din aceste întreprinderi aveau armată proprie, diplomaţi şi au stabilit relaţii politice cu alte state. Un caz special îl constituie puternica familie Zheng, care a avut armată proprie, a acţionat în Taiwan, Vietnam, şi a întemeiat state autonome. Negustorii chinezi au dominat comerţul regional până la începutul secolului al XIX-lea. În paralel, în regiune: Borneo, peninsula Malay, Siam, la periferii, unde se puteau bucura de un grad mai mare de autonomie, s-a răspândit mâna de lucru chineză, agricultori şi mineri Teochiu şi Hakka.
Elitele din diasporă creează astfel un cyber-public care acţionează solidar nu numai pentru interesele diasporei ci ale întregii naţiuni chineze, fără ca cele peste o sută de site-uri în engleză, chineză (mandarină putonghua, chineză simplificată, limba chineză tradiţională), alte limbi: cnd.org, muzi.com, mitbbs.org, creaders.org, wenxuecity.com şamd., blog-uri, forumuri, newsletter-e, reţele de socializare, să fie subiect al cenzurii statului chinez. Conţinutul acestor medii de comunicare on-line este divers: tradiţii, cultură, istorie, reţele de afaceri, asociaţii profesionale, materiale despre politica internă şi politica externă a Chinei. Acţionează astfel din exteriorul statului chinez, prin intermediul opiniei publice internaţionale, producând modificări interne dar şi impact asupra relaţiilor internaţionale. Acest fenomen se produce şi asupra statelor-gazdă sau asupra altor state. Diaspora digitală chineză atacă site-urile japoneze şi s-a opus primirii Japoniei în ONU, ceea ce complică politica externă a Chinei.
Publicul translocal digital chinez a fost astfel angajat în producerea etnicităţii chineze globale, controlează mediul on-line pentru a formula politicile diasporei, prin care probleme locale au fost cuprinse într-un cadru global. Au reuşit să facă presiuni asupra autorităţilor, însă efectele acţiunilor digitale nu au fost întotdeauna benefice, adâncind disensiunile preexistente local şi generând efecte neaşteptate. În orice caz, cyber-publicul a definit experienţa tuturor, chiar pe aceia care nu au acces la internet, printr-o iluzorie amplificare a puterii. Responsabilitatea cyber-publicului a devenit astfel imensă.

Related

Filed Under: CASE STUDIES Tagged With: diaspora chineză, social media

About

ARTICOL INTEGRAL
Pe geopolitic.ro sunt publicate abstracte ale articolelor publicate în Revista GEOPOLITICA, care poate fi comandată pe www.geopoliticamagazine.com, în format tipărit sau electronic.

PARTNERS

AUTHORS

Directioneaza 3,5% catre Revista Geopolitica! Descarca de aici formularul!

PHOTOSGALLERY

INTERNATIONAL BOARD

NOUTATI EDITORIALE

Colectia GeoPolitica

Colectia GeoStrategie

Colectia GeoIntelligence

Colectia GeoIstorie

KEYWORD

Asia Centrală (26) Azerbaijan (27) Black Sea (43) carte (37) China (71) conflict (36) cooperare (29) criza (30) energie (28) energy (27) EU (45) Europa (35) European Union (41) geopolitica (157) geopolitics (54) globalizare (55) identitate (26) integrare (28) internationala (32) Irak (47) Iran (62) Islam (41) lansare (44) marea neagra (94) NATO (96) Orientul Mijlociu (29) putere (26) religie (26) Romania (184) Rusia (123) Russia (78) securitate (85) security (48) strategy (26) SUA (77) terorism (56) terrorism (34) Turcia (67) Turkey (38) Ucraina (57) UE (99) Ukraine (48) Uniunea Europeană (55) USA (30) şcoală (33)

Social Media

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Google+
GeoPolitica Copyright © 2015 - Log in