The nuances specific to the Muslim thinking are not easy to understand, especially from the angle of view of the contemporary Western world which often ignores the fact that Islam is, beyond religion, an ideology deeply marked by ethnicity and confessionalism. Replacing the faithful with the citizen was one of the prerequisites brought along by a modernity highly conditioned by the Western culture, but this had only a moderate impact on Islam as way of living and existential reason to be of the everyday Muslim. In the general context of the global financial crisis, the access to power of the Islamist or radical movements as it seems to be happening in some of the Arab nations at present, could fuel many tensions embittering the eternal conflict between a poor majority and a rich minority, nourished by many nostalgias recalling the old structures of the once glorious Islam.
“Primăvara Arabă”, o iarnă a Lumii?
Nuanțele specifice gândirii musulmane nu sunt ușor de înțeles, mai ales din unghiul de vedere al lumii occidentale contemporane care ignoră de multe ori faptul că Islamul este, dincolo de religie, o ideologie profund marcată de etnie și confesionalism. Înlocuirea credincioșilor cu cetățeanul a fost una dintre condițiile prealabile aduse de o modernitate foarte condiționată de cultura occidentală, dar acest lucru a avut doar un impact moderat asupra Islamului ca mod de viață și rațiune existențială pentru a fi musulman de zi cu zi. În contextul general al crizei financiare mondiale, accesul la putere al islamiste sau mișcării radicale, așa cum pare să se întâmple în unele dintre națiunile arabe în prezent, ar putea alimenta mai multe tensiuni otrăvind conflictul etern între o majoritate săracă și o bogată minoritate, hrănit de multe nostalgii care evocă vechile structuri ale Islamului odată glorios.
[…] Christian TĂMAŞ – The “Arab Spring”, a Winter of the World? […]