Nicolae GEANTĂ
Când China a început să crească consumul de petrol
China, cel mai populat stat al omenirii, a devenit unul dintre cei mai mari consumatori de energie şi petrol. Chiar dacă nu a depăşit consumul de ţiţei din Statele Unite ale Americii sau Japonia, „gigantul lumii” va ajunge în următorul deceniu cel mai important consumator. În prezent, China consumă de 8 ori mai puţin petrol pe cap de locuitor decât Japonia, dar în 2012 o va devansa, iar în 2020 se preconizează că va fi rândul SUA să rămână în spatele colosului din Est. În ciuda faptului că are o populaţie de peste 1,3 miliarde locuitori, în prezent în ţara mandarinilor rulează numai 10 milioane de automobile. Noile modele, chinezeşti sau străine, au penetrat însă în oraşele supra-aglomerate, care în urmă cu 15 ani erau ticsite de biciclete, numărul automobilelor crescând alarmant datorită creşterii veniturilor populaţiei ori a dezvoltării firmelor particulare. Pentru a face faţă consumului de petrol, dar mai ales pentru a alimenta economia care duduie (creşte anual cu procente dramatice, între 7-11 %), China şi-a creat o strategie bine gândită, încheind acorduri de cooperare cu Rusia, Kazahstan, Turkmenistan sau alte state ale Asiei Centrale de al căror petrol este dependentă, parteneri cu care construieşte magistrale petroliere impresionante. Febra petrolului a împins statul comunist spre deschiderea graniţelor către multinaţionalele petroliere capitaliste de pe glob, sau a impus pătrunderea companiilor chineze în Africa ori America de Sud. Lupta se anunţă acerbă, principalii contracandidaţi fiind evident Statele Unite şi Japonia.
Coments