Parcevschii Nicolae, președintele Centrului de Geografie Istorică Militară din Moldova, psiholog militar, geograf militar, parcevschiinicolai@mail.ru
PARADOXURI ECONOMICE ALE UCRAINEI
PIB-ul Ucrainei în ultimii ani are următorii indicatori principali, cu prezentarea în euro (cursul este de aproximativ 1 euro ≈ 40 grivne): În 2022, produsul intern brut al Ucrainei a scăzut cu aproximativ 28,8% din cauza începutului războiului pe scară largă. PIB-ul nominal din 2022 a fost de aproximativ 5,2 trilioane de grivne, ceea ce este de aproximativ echivalentul a 130 miliarde de euro. În 2023, economia Ucrainei și-a revenit și a crescut în termeni reali cu 5,3-5,7%. PIB-ul nominal a depășit 6,5 trilioane de grivne, ceea ce este echivalentul a aproximativ 162,5 miliarde de euro. Prognoza pentru 2024 de la Banca Națională a Ucrainei și FMI se așteaptă la o creștere a PIB-ului de aproximativ 3,6% (într-un interval de 3-4%). PIB-ul nominal, conform prognozelor, ar putea ajunge la aproximativ 7,5 trilioane de grivne, sau aproximativ 187,5 miliarde de euro. Aceste date arată că, după o scădere puternică în 2022, economia Ucrainei se redresează treptat, cu o creștere moderată a PIB-ului în 2023 și 2024.
Prognozele PIB-ului Ucrainei pentru perioada 2025-2030 sunt următoarele:
În 2025, se așteaptă o creștere a PIB-ului într-un interval de aproximativ 2% (conform estimărilor FMI și Comisiei Europene) până la 6% (conform prognozelor Băncii Naționale a Ucrainei). În același timp, indicatorii nominali pot varia, dar creșterea va fi însoțită de o creștere a volumului PIB-ului de la ordinul a 195 miliarde de euro și mai mult. În anii următori, creșterea PIB-ului este estimată la 3-5% anual, datorită refacerii economiei după război, creșterii randamentelor, creșterii investițiilor și sprijinului internațional. Conform prognozelor pe termen lung, atingerea nivelului de PIB pre-criză (aproximativ 5,5 trilioane de grivne în prețurile din 2021, sau aproximativ 137,5 miliarde de euro) este de așteptat nu mai devreme de 2030, cu o creștere medie anuală de aproximativ 4,8%. Strategia economică națională prevede ca, până în 2030, PIB-ul real al Ucrainei să fie de aproximativ 450 de miliarde de dolari SUA, ceea ce în euro este de aproximativ 410 miliarde de euro (luând în considerare cursul de schimb). Aceasta este de aproape trei ori mai mult decât nivelul actual al PIB-ului (aproximativ 154 de miliarde de dolari, sau 140 de miliarde de euro), cu o creștere anuală de aproximativ 7%. În general, economia Ucrainei, după o scădere puternică în 2022, se recuperează treptat, iar în perioada 2025-2030 se așteaptă o reluare constantă și treptată a creșterii, cu perspectiva unei recuperări complete și a unei creșteri semnificative a volumului economic până în 2030.
NOI PARADOXURI
În condițiile continuării strategiei lui V. Putin de avansare lentă în Ucraina, precum și având în vedere reducerea asistenței militare din partea Occidentului, reducerea rezervei de mobilizare și o oarecare rezistență la mobilizare în interiorul Ucrainei, Zelenski poate contrasta în felul următor:
Politica de mobilizare și potențial. În Ucraina este în vigoare mobilizarea generală, prelungită până la 5 noiembrie 2025, care acoperă bărbați supuși mobilizării cu vârsta cuprinsă între 25 și 60 de ani, inclusiv cei care au avut anterior amânări sau un statut limitat de aptitudine. În ciuda reducerii resurselor de mobilizare, mobilizarea se desfășoară conform legii și cu un grad ridicat de voluntariat – aproximativ 90% dintre cei mobilizați vin în serviciu fără constrângere. Datorită acestui fapt, Ucraina menține un număr semnificativ de personal al armatei, chemând lunar aproximativ 30 de mii de oameni.
Atragerea tinerilor și a contractanților. Pentru a completa rezervele, au fost introduse contracte pentru voluntari cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani, ceea ce face posibilă compensarea scăderii resurselor de mobilizare în rândul grupelor de vârstă mai mari. De asemenea, acest lucru creează căi alternative de completare a Forțelor Armate, având în vedere rezistența unei părți a populației la recrutare. Consolidarea apărării și mobilizarea politică a societății. Zelenski continuă să parieze pe ajutor militar și economic internațional, în special pe sistemul de apărare aeriană și sancțiuni împotriva Rusiei, ceea ce face posibilă rezistența la avansarea lentă a lui Putin. În același timp, el menține o poziție strictă de respingere a compromisurilor privind integritatea teritorială și „înghețarea conflictului”.
Sprijinirea unității morale și politice. În ciuda unei anumite rezistențe la mobilizare, declarațiile și poziția președintelui susțin spiritul de rezistență națională și stimulează mobilizarea socială la toate nivelurile, inclusiv apelul la reînnoirea evidenței și trecerea comisiilor medicale. Acest lucru este susținut de activitatea centrelor teritoriale de recrutare, care lucrează activ cu populația. Astfel, ca răspuns la strategia lui Putin și la provocările emergente cu mobilizarea și sprijinul occidental, Zelenski se bazează pe un sistem de mobilizare bine gândit, cu extinderea categoriilor de vârstă și a posibilităților de contractare, continuarea cooperării internaționale intensive, precum și pe consolidarea politică și socială în interiorul țării.
Detalii despre politica de mobilizare a Ucrainei în 2025 sunt următoarele: Starea de război și mobilizarea generală în țară au fost prelungite până la 5 noiembrie 2025. Aceasta este deja a 16-a prelungire de la începutul conflictului în februarie 2022. Bărbații cu vârsta cuprinsă între 25 și 60 de ani sunt supuși mobilizării. În același timp, toți cetățenii cu vârsta de peste 18 ani sunt înregistrați în evidențele militare, dar recrutarea de la 18 ani nu este încă efectuată obligatoriu. Pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani, a fost introdusă o slujbă voluntară prin contract cu stimulente financiare, ceea ce ajută la compensarea reducerii resurselor de mobilizare în rândul grupelor de vârstă mai mari. Legea privind mobilizarea nr. 10449 din 2024 a introdus măsuri sporite de disciplină în materie de mobilizare, inclusiv pedepse pentru sustragerea de la recrutare. De asemenea, este reglementată procedura de rezervare a persoanelor supuse mobilizării (adică scutirea de recrutare din mai multe motive) și sunt clarificate procedurile de examinare medico-militară. În condițiile unei oarecare rezistențe a populației la mobilizare, autoritățile de stat și birourile de înrolare militară desfășoară o activitate activă de explicare, precum și actualizează baza de evidență a recruților prin intermediul centrelor teritoriale de recrutare. În același timp, un număr de cazuri de mobilizare forțată sunt înregistrate, ceea ce mărturisește controlul strict al executării activităților de mobilizare.
Caracteristicile mobilizării includ posibilitatea amânării pentru anumite categorii de cetățeni (părinți singuri, persoane cu handicap și altele), precum și înregistrarea și serviciul voluntar al femeilor cu specializări corespunzătoare, dar fără recrutarea obligatorie a femeilor. Zelenski și conducerea ucraineană sprijină sistemul de mobilizare existent și subliniază că mobilizarea va continua atât timp cât va dura războiul. Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării fac în mod regulat modificări ale legislației și procedurilor pentru a spori eficiența recrutării. Pe fondul reducerii rezervei de mobilizare și al reducerii ajutorului occidental, tocmai această politică de mobilizare extinsă și flexibilă, împreună cu sprijinul internațional, rămâne componenta cheie a stabilității apărării ucrainene și a strategiei lui Zelenski.
Astfel, renunțând la recrutarea simplă în funcție de vârstă, Ucraina construiește un sistem care include:
evidența de mobilizare în masă de la 18 ani,
implicarea activă a tinerilor în serviciul de contract,
luarea în evidență a amânărilor și rezervelor,
întărirea controlului și a pedepselor pentru sustragere,
mobilizarea socială și politică a societății.
Acest lucru face posibilă menținerea unui potențial de luptă semnificativ, în ciuda provocărilor demografice și sociale și rezistența la strategia lui Putin într-un război prelungit. În această etapă a anului 2025, resursa de mobilizare a Ucrainei pe categorii de vârstă este prezentată după cum urmează:
Începând cu anul 2025, resursa de mobilizare a Ucrainei după vârstă și numărul de oameni este prezentată astfel: Numărul total de bărbați cu vârsta cuprinsă între 25 și 60 de ani în Ucraina este de aproximativ 11,1 milioane de persoane.
Dintre acestea, 3,7 milioane de persoane sunt considerate rezervă de mobilizare, adică bărbați care pot fi mobilizați. Dintre această rezervă:
Aproximativ 1,2 milioane sunt deja mobilizați sau au mers voluntar pe front.
Aproximativ 2,9 milioane locuiesc pe teritoriile ocupate temporar și nu pot fi mobilizați. Aproximativ 1,3 milioane se află în străinătate.
Aproximativ 600 de mii au o rezervare de la mobilizare (rezervate).
Aproximativ 1,5 milioane sunt inapți pentru serviciul militar din motive de sănătate sau alte motive.
Restul (3,7 milioane) sunt considerați potențial disponibili pentru mobilizare, deși aproximativ 900 de mii dintre ei nu sunt înregistrați în registrele de evidență. Politica de vârstă este că mobilizarea se desfășoară în principal în rândul bărbaților cu vârsta cuprinsă între 25 și 60 de ani. Tinerii cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani nu sunt supuși mobilizării obligatorii, dar au posibilitatea de a servi prin contract în mod voluntar. Pentru a compensa pierderile și a menține numărul armatei în 2025, Ucraina intenționează să mobilizeze aproximativ 30 de mii de oameni pe lună, ceea ce este destul de dificil din cauza resurselor limitate și a rezistenței la mobilizare. Estimarea totală a mobilizaților până la mijlocul anului 2025 este de aproximativ 1 milion de oameni, cu planuri de a mai înrola încă 160 de mii în lunile următoare, dar în același timp armata suferă pierderi semnificative și dezertare. Astfel, ținând cont de factorii demografici, teritoriali și sociali, resursa mobilă de mobilizare a Ucrainei este de aproximativ 3,7 milioane de bărbați cu vârsta cuprinsă între 25 și 60 de ani, dintre care o parte semnificativă este deja implicată, rezervată sau de fapt inaccesibilă pentru recrutare. Ucraina, în condițiile unei mobilizări generale în curs, are aproximativ 1 milion de oameni mobilizați, cu planuri în august 2025 de a recruta suplimentar aproximativ 30 de mii de oameni pe lună și de a continua recrutarea cel puțin până în noiembrie 2025, cu probabilitatea de a prelungi mobilizarea în continuare. Puncte cheie privind mobilizarea în Ucraina până la mijlocul/sfârșitul anului 2025: Mobilizarea generală și legea marțială au fost prelungite până la 5 noiembrie 2025, ceea ce asigură cadrul legal pentru recrutare. Sunt supuși recrutării bărbații cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani, în primul rând, între 25 și 60 de ani, fără amânări și organizații rezervate, care au trecut o comisie medicală și au fost declarați apți.
Pe lângă bărbații cu experiență de luptă, specialiștii (șoferi, IT, comunicații etc.), precum și recruții cu aptitudini limitate după o nouă comisie medicală au o prioritate semnificativă. Potrivit surselor oficiale, în medie, aproximativ 30 de mii de oameni sunt mobilizați pe lună, ceea ce, cu pierderi zilnice (ucisi și răniți), duce la o reaprovizionare constantă a numărului de trupe. Datele oficiale exacte privind pierderile zilnice nu sunt dezvăluite, dar agresiunea militară duce la pierderi constante, la care se răspunde cu planuri de noi recruți și mobilizarea unor categorii mai largi. În ceea ce privește raportul dintre mobilizați și pierderi, la ritmul actual de recrutare și pierderi zilnice de aproximativ zeci de oameni pe zi, rezerva de un milion de mobilizați cu recrutări suplimentare de ordinul a 30 de mii lunar poate menține numărul de trupe timp de multe luni, dar cifra specifică depinde de intensitatea ostilităților și de ritmul de recuperare a pierderilor.
Astfel, aproximativ 1 milion de oameni sunt mobilizați cu planuri de a recruta suplimentar aproximativ 160 de mii (aproximativ 30 de mii pe lună), ceea ce este suficient pentru continuarea mobilizării cel puțin până la sfârșitul anului 2025, cu o reînnoire constantă a contingentului, dar capacitatea pe termen lung a forțelor de luptă depinde de dinamica pierderilor și de eficiența mașinii de recrutare în Ucraina.
Numărul Forțelor Armate ale Ucrainei (FAU) la începutul anului 2025 este estimat a fi între 880 și 990 de mii de persoane, inclusiv personalul activ de pe front și din țară. În rezervă, în diferite perioade, au fost aproximativ 1 milion de oameni.
Dacă vorbim de un număr de 3,7 milioane de oameni, o astfel de cifră depășește semnificativ numărul oficial estimat și, probabil, include o rezervă largă și potențialul de mobilizare al întregii țări, și nu doar contingentul de luptă actual. În ceea ce privește pierderile pentru primele șase luni ale anului 2025, numărul FAU a fost redus cu aproximativ 190-310 mii de oameni din cauza pierderilor de luptă și a dezertărilor. În același timp, mobilizarea continuă să compenseze aceste pierderi cu aproximativ 10-30 de mii de oameni pe lună, deși recrutarea reală și eficiența acesteia variază.
Astfel, având în vedere pierderile zilnice și ritmul mobilizării, o rezervă de câteva milioane de oameni (de exemplu, 3,7 milioane) poate asigura menținerea și reînnoirea pe termen lung a componenței de luptă a FAU, dar numărul real al armatei în funcțiune rămâne mult mai mic – aproximativ 900 de mii cu reînnoiri constante pe măsură ce apar pierderi de luptă și mobilizare. Aceasta înseamnă că, cu o astfel de rezervă, Ucraina poate rezista mobilizării pe termen lung și reaprovizionării personalului, în ciuda pierderilor zilnice semnificative, dar realitatea Rezerva de resurse de mobilizare a Ucrainei de câteva milioane de oameni (de exemplu, 3,7 milioane) poate, teoretic, să asigure menținerea și reînnoirea pe termen lung a componenței de luptă la ritmurile actuale de pierderi și mobilizare.
Potrivit datelor, pierderile lunare de luptă și sanitare ale în ultimele șase luni au fost în mod constant de aproximativ 50 de mii de oameni și mai mult, inclusiv în ianuarie 2025 – aproximativ 52 de mii, decembrie 2024 – aproximativ 48 de mii, noiembrie 2024 – aproximativ 61 de mii. Pierderile din prima jumătate a anului 2025 au depășit 265 de mii de oameni, în iunie – aproximativ 45 de mii.
Pe de altă parte, recrutarea planificată și mobilizarea în Ucraina asigură o reaprovizionare de aproximativ 30 de mii de oameni pe lună. Astfel, dacă luăm o rezervă de 3,7 milioane de oameni, cu pierderi actuale de ordinul a 50 de mii pe lună și reaprovizionare în medie de 30 de mii pe lună, scăderea netă reală a numărului de personal este de aproximativ 20 de mii de oameni pe lună (pierderi minus recrutare).
Această rezervă de milioane de oameni va fi suficientă pentru o mobilizare lungă – pentru: 3.700.00020.000=185 luni, sau aproximativ 15 ani fără a lua în considerare mulți factori (migrația, capacitățile economice și umane de mobilizare, modificări ale intensității ostilităților și pierderi).
Dacă se ia în considerare faptul că numărul real de FAU care acționează activ este de aproximativ 900 de mii de oameni și că mobilizarea și pierderile variază, rezerva de rezervă de câteva milioane permite purtarea unui război lung, dar nu nesfârșit, cu o reînnoire constantă a personalului.
Cu pierderi medii lunare de aproximativ 50 de mii și recrutare de aproximativ 30 de mii, rezerva de 3,7 milioane de resurse de mobilizare poate, teoretic, să sprijine numărul de armată la nivelul a aproximativ 900 de mii de luptători activi timp de câțiva ani (aproximativ 15 ani la parametrii actuali), deși condițiile reale de luptă și factorii socio-economici pot afecta semnificativ această estimare. Ucraina este capabilă să facă față sarcinii actuale a pierderilor în condițiile unui război prelungit datorită mobilizării generale pe termen lung, prelungită cel puțin până în noiembrie 2025, și a unei rezerve de mobilizare de câteva milioane de oameni.
OPERAȚIUNI STRATEGICE ALE UCRAINEI
Pe baza celor de mai sus și a situației tactice de pe front, există trei direcții principale ale operațiunilor strategice ale Ucrainei.
-
OPERAȚIA “PODUL VOLCHANSK”
Unități:
Brigada 58 de infanterie motorizată separată, numită după Hetman Ivan Vyhovsky (58 OMPBr). Principala formațiune tactică în zona Volchansk și zonele adiacente. Brigada include trei batalioane de infanterie motorizată, o companie de recunoaștere, o companie de ingineri-sapori, o divizie antitanc, o divizie de artilerie. Comanda brigăzii este formată din ofițeri experimentați cu o participare lungă la lupte în Donbass din 2016.
Echipament utilizat:
Vehicule blindate ușoare și medii:
BMP-2, BTR-4 cu arme ATGM “Stugna-P” și “Corsar” pentru a distruge tancuri și fortificații. Artilerie: obuziere remorcate D-20, 2S1 “Gvozdika”, precum și sisteme de lansare multiplă de rachete (MLRS) BM-21 “Grad” și HIMARS americane pentru a lovi poziții și comunicații. Recunoașterea și reglarea focului sunt asigurate de drone moderne de rază medie și mică. Unitățile de inginerie sunt echipate cu echipamente pentru deminare și lucrări de fortificație.
Scenariul evenimentelor:
Recunoașterea dezvăluie punctele slabe ale apărării trupelor rusești, fiind pregătită o înfrângere concentrată a punctelor de sprijin și a podurilor de artilerie. Operațiunile ofensive cu utilizarea activă a grupurilor de asalt mici, susținute de focul de artilerie și de mijloacele de apărare aeriană, permit ocuparea unor obiective cheie din oraș în 6-8 săptămâni. Un factor important este asigurarea logisticii și a reaprovizionării, având în vedere legăturile de transport distruse.
Localități.
Operațiunea “Podul Volchansk” poate avea loc în principal în zona orașului Volchansk și în localitățile învecinate din regiunea Harkov. Volchansk, Pletenevka, Bely Kolodez, Volokhovskoe, Zemlyany Yar, Vilcha, Ivanovka, Blagodatnoe, Vasilevka, Zaharovka, Varvarovka, Zhovtneve Druge, Khripuny, Volchanskie Khutora, Zyebino, Pokalyanoe, Tikhoe, Volokhovka, Bochkovo, Karaichnoe, Gatishche, Bugrovatka, Ogurtsovo, Prilipka, Zemlyanki, Budarki, Kotovka, Berezhnoye, Nesternoe, Degtyarnoe, Krugloe, Peschanoe, Shabelnoe, Novoalexandrovka, Baksheevka, Verovka, Lozovaya, Ohrimovka, Malaya Volchya, Rybalkino, Chaykovka, Petropavlovka, Annopolye, Garbuzovka, Polnaya, Ukrainskoe, Revolyutsionnoe.
-
OPERAȚIA “Barieră de SUD”
Unități:
Î n Donbass, brigăzile mecanizate 24 și 25, precum și batalioanele de apărare teritorială sunt implicate activ. În regiunea Zaporojie – Brigada 55 de artilerie și Brigada 17 de tancuri, plus unități de recunoaștere și forțe speciale. Tehnologie: Tancuri: T-64 (în Zaporojie și Donbass), T-72 modernizate de diferite modificări. BMP-1, BTR-80 și versiuni îmbunătățite ale echipamentelor de luptă. MLRS: MLRS “Smerch” și HIMARS americane pentru tragerea asupra țintelor punctate. Artilerie: obuziere autopropulsate 2S1 și 2S3 “Akația”. Drone multifuncționale pentru recunoaștere și reglare a focului. Trupele de inginerie asigură întărirea pozițiilor și pregătirea câmpurilor minate.
Scenariu:
Desfășurarea activă a activităților de recunoaștere pentru a lovi țintele punctuale pe comunicațiile din spate ale Federației Ruse. Ofensive locale periodice cu predominanța sprijinului de foc și a acțiunilor de asalt în localitățile cheie. Consolidarea constantă a apărării comunicațiilor și infrastructurii importante.
Localități
Principalele localități cunoscute în care poate avea loc operațiunea “Barieră de Sud” includ: Zaporojie (sat, DPR), Temirovka, Kamenskoye, Malinovka (regiunea Zaporojie), precum și localitățile din Donbass din zonele Pokrovsk, Novoukrainka, Dimitrov.
3. OPERAȚIUNEA „RUPTURA NORD-VEST”
Unități:
Brigadele 92 și 93 mecanizate independente.
Utilizarea forțelor speciale pentru recunoaștere și sabotaj.
Echipament:
Tancuri: T-64, unități de tancuri care sprijină infanteria motorizată în timpul operațiunilor ofensive.
Vehicule blindate medii: BMP-2, BTR-4.
Artilerie: obuziere tractate, HIMARS și BM-21 „Grad”.
Drone moderne pentru ajustarea focului și recunoașterea pozițiilor.
Unități de geniu pentru a crea obstacole pentru inamic după ofensivă.
Scenariu:
Pregătire intensivă de artilerie pe structuri defensive și fortărețe.
Operațiuni de asalt pe termen scurt folosind grupuri mobile pentru capturarea teritoriilor controlate.
Consolidarea noilor poziții și pregătirea pentru respingerea contraatacurilor în termen de 6-8 săptămâni.
Localități
Așezări din regiunea Harkov unde se poate desfășura operațiunea „Northwest Breakthrough” (conform datelor disponibile și situației actuale în 2025):
Degtyarnoye, Petrovka, Nikolaevka, Mayak, Popov Yar, Karla Marksa, Voskresenka, Novokhatskoye, Malinovka, Andreyevka, Alekseyevka, Belovody, Vodolaghi, Vladimirovka, Kondratovka, Konstantinovka, Loknya, Miropolye, Bonovkanovka, Bonovka, Yablonovka Gogolevka, Goncharovka, Guevo, Zaoleshenka, Kazachya Loknya, Kurilovka, Melovoye, Oleshnya, Cherkasskaya Konopelka, Cherkasskoye Porechnoye, Orlovka, Novaya Sorochina, Pogrebki, Ivanovka, Berestovoye, Netailovo, Be Arkhangels, Ocheretino, Novobakhmutovka, Solovyovo, Pervomayskoye, Vodyanoye, Nevelskoye, Lastochkino, Severnoye, Tonenkoye, Krasnoye, Kleshcheyevka, Novomikhaylovka, Avdeyevka, Krakhmalnoye, Vesyoloye, Demidovka, Popovka.
Acestea sunt așezări din regiunea Harkov care sunt relevante pentru activitatea și operațiunile militare din 2025.
DETALII SUPLIMENTARE
Toate brigăzile de infanterie motorizată menționate au fost formate pe baza batalioanelor de apărare teritorială începând cu 2015 și au experiență de luptă din 2016. Tehnica depinde foarte mult de sprijinul internațional: prezența sistemelor de armament americane și europene (HIMARS, ATGM, artilerie) crește semnificativ potențialul de foc. Dronele de diferite tipuri sunt utilizate pe scară largă pentru recunoaștere, corectarea focului și lovituri perfide asupra pozițiilor și logisticii inamicului. Unitățile speciale și unitățile de geniu joacă un rol crucial în asigurarea manevrabilității și securității unităților.
OCCIDENTUL COLECTIV
Occidentul colectiv în 2025 continuă să ofere asistență militară semnificativă și de lungă durată Ucrainei, dar acest sprijin se confruntă cu o serie de provocări și constrângeri obiective. Principalele fapte și analiza obiectivă: Finanțarea asistenței militare către Ucraina este planificată la nivelul a zeci de miliarde de dolari pe an. De exemplu, în primele luni ale anului 2025, țările NATO și partenerii au alocat deja peste 20 de miliarde de dolari în asistență, ceea ce depășește semnificativ anii precedenți. SUA continuă să sprijine Ucraina în cadrul Inițiativei de asistență în domeniul securității (USAI), aprobată până în 2028, cu o creștere a finanțării până la 500 de milioane de dolari pe an până în anul fiscal 2026.
În 2025, Marea Britanie a anunțat livrări record de drone și arme în valoare de peste 4,5 miliarde de lire sterline, iar Germania a aprobat un pachet de asistență de 5 miliarde de euro, ceea ce demonstrează un sprijin internațional pe scară largă. În ciuda unui astfel de ajutor puternic, se observă deja semnale pentru o posibilă reducere a volumului livrărilor în viitor, cum ar fi, de exemplu, declarația ministrului apărării american cu privire la o potențială reducere a asistenței militare în bugetul pentru 2026. Constrângerile pentru Occident sunt prioritățile bugetare, sentimentele politice din țările donatoare (creșterea scepticismului, oboseala de conflict), precum și potențiala rezistență internă în anumite țări la o creștere ulterioară a cheltuielilor militare. Presiunea militară și economică asupra țărilor occidentale crește, ceea ce afectează durabilitatea finanțării și livrărilor pe termen lung.
Este de o importanță deosebită menținerea sprijinului SUA, cel mai mare furnizor de asistență. Potrivit prognozelor, ajutorul occidental la scara actuală poate fi menținut încă câțiva ani (aproximativ 3-5 ani) dacă se mențin voința politică și capacitatea economică a țărilor partenere, dar acest lucru va necesita o mobilizare constantă a resurselor și posibile ajustări în ceea ce privește amploarea și formele de asistență.
Coordonarea internațională și crearea de centre de coordonare (de exemplu, în Germania) sporesc semnificativ eficiența și transparența asistenței, ceea ce contribuie la menținerea încrederii între aliați.
În mod obiectiv, Occidentul este capabil acum să mențină un ajutor pe scară largă și de lungă durată pentru Ucraina, bazat pe planurile bugetare actuale și angajamentele politice, dar durabilitatea pe termen lung depinde de dinamica politică și economică internă a țărilor donatoare, precum și de dezvoltarea conflictului și de impactul acestuia asupra economiei și securității globale. Aceasta înseamnă că asistența va continua, dar cu riscul de a ajusta amploarea și formatul în viitor, ceea ce necesită din partea Ucrainei și a partenerilor săi planificare și adaptare.
Principalii factori care pot limita asistența de lungă durată a Ucrainei din partea Occidentului includ următoarele provocări și constrângeri obiective:
Voința politică și sprijinul public. În țările occidentale crește oboseala de un conflict prelungit, crește scepticismul cu privire la amploarea asistenței, ceea ce poate duce la o scădere a sprijinului populației și al elitelor politice pentru cheltuieli mari suplimentare pentru Ucraina. Constrângeri bugetare și priorități economice. Asistența militară necesită resurse financiare semnificative – zeci de miliarde de dolari pe an. Țările occidentale se confruntă cu nevoi bugetare interne concurente, inflație, dificultăți economice, ceea ce poate limita finanțarea pe termen lung.
Dependența de situația politică din țările donatoare cheie. De exemplu, probabilitatea unei schimbări a priorităților în SUA pe măsură ce administrațiile se schimbă sau schimbările din congres pot afecta volumul și viteza asistenței.
Dificultăți militare și logistice. Furnizarea Ucrainei cu arme moderne, echipamente electronice, muniții necesită un nivel ridicat de coordonare, infrastructură și producție în țările furnizoare, care pot experimenta supraîncărcări sau întreruperi. Riscuri de escaladare și conflicte internaționale.
Țările occidentale abordează cu atenție livrarea nelimitată de arme pentru a evita un conflict direct cu Rusia sau extinderea războiului, ceea ce impune restricții asupra tipurilor și volumelor de asistență. Contracararea propagandei și dezinformării ruse. Kremlinul încearcă în mod activ să influențeze opinia publică și deciziile politice în Occident cu scopul de a reduce și opri asistența către Ucraina.
Riscuri strategice pe termen lung. Dacă conflictul se prelungește ani de zile, durabilitatea livrărilor și finanțării poate fi afectată de o schimbare a priorităților geopolitice, redistribuirea resurselor către alte provocări globale, precum și de oboseala aliaților.
În cele din urmă, în ciuda faptului că în 2025 Occidentul colectiv este capabil să ofere asistență militară și financiară semnificativă Ucrainei, acești factori creează împreună restricții reale pentru continuarea sa pe termen lung și la scară largă fără o reducere a volumelor sau modificări ale formatului de asistență. Pentru a menține sprijinul, este necesară o mobilizare politică constantă, gestionarea eficientă a resurselor și coordonare internațională.
CONCLUZIE.
Ucraina în 2025 continuă să efectueze mobilizare generală, prelungită până în noiembrie 2025, cuprinzând bărbați cu vârste cuprinse între 25 și 60 de ani, inclusiv pe cei care anterior au avut amânări sau statut de aptitudine limitată. În ciuda înrăutățirii resurselor de mobilizare din cauza factorilor demografici, pierderilor și rezistenței parțiale la mobilizare, politica de mobilizare se bazează pe o bază legală – aproximativ 90% dintre cei chemați se înrolează prin constrângere. Introducerea serviciului contractual pentru tineri cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani compensează reducerea rezervei grupelor de vârstă superioare. Un astfel de sistem de mobilizare multistratificat și flexibil permite menținerea unui contingent combatant semnificativ, o reaprovizionare stabilă a armatei cu aproximativ 30 de mii de oameni lunar și rezistența de lungă durată la ofensiva rusă. În același timp, conducerea ucraineană se bazează pe un sprijin internațional puternic, în primul rând din țările occidentale, care asigură arme, finanțare și un sistem de apărare aeriană, ceea ce compensează limitarea resurselor proprii și creează condiții pentru operațiuni strategice în diferite direcții ale frontului. Cu toate acestea, asistența militară de lungă durată a partenerilor occidentali se confruntă cu provocări economice și politice interne, inclusiv oboseala societăților, constrângeri bugetare și riscul de reducere a sprijinului în viitor. Din punct de vedere strategic, Ucraina folosește formațiuni de infanterie motorizată experimentate cu tehnică de blindate modernă, artilerie, sisteme de rachete cu lansare multiplă și drone, efectuează operațiuni ofensive și defensive, folosind în mod activ unități de informații și geniu. Sprijinul occidental, combinat cu o politică de mobilizare bine gândită și consolidarea politică a societății, permite Ucrainei să mențină stabilitatea și să continue rezistența, în ciuda duratei, pierderilor mari și complexității situației politice și militare. Astfel, strategia actuală de mobilizare și militară a Ucrainei se bazează pe o abordare cuprinzătoare: extinderea categoriilor de vârstă pentru recrutare, implicarea tinerilor în serviciul contractual, controlul sporit al eschivării de la mobilizare, asistență internațională intensă și mobilizarea politică ridicată a societății. Acest lucru permite Ucrainei să mențină potențialul de apărare pe termen lung și contraatacuri, rezistând provocărilor demografice și militare în condițiile unui război prelungit. De asemenea, menține capacitatea de planificare strategică a unor noi operațiuni. Întrebarea nu este doar cât de mult vor putea lupta Ucraina și Rusia, ci cât de mult vor rezista țările europene, deoarece acest lucru afectează în mod rigid planificarea pe termen lung a Uniunii Europene 2030+. Întrebarea este că în actuala conjunctură, țările pot lupta încă mulți ani. Întrebarea este cum vor negocia superputerile pe 15 august 2025 în Alaska (Trump, Putin). Principalul subiect al negocierilor va fi încercarea de a ajunge la o reglementare pașnică pe termen lung a conflictului din Ucraina, inclusiv discuții despre armistițiu și posibile condiții de încetare a ostilităților. În ceea ce privește participarea lui Xi Jinping – nu există informații oficiale despre participarea sa la această întâlnire, dar China încearcă să slăbească controlul SUA și ocupă un loc important în echilibrul geopolitic, prin urmare, posibilul format de negocieri poate include fie întâlniri bilaterale, fie o influență indirectă a poziției Chinei asupra cursului evenimentelor.
Spectrul așteptat de probleme la negocieri include:
Reglementarea conflictului ucrainean și problemele de securitate în Europa. Interesele și proiectele economice din regiunea arctică și Alaska.
Relațiile bilaterale dintre Rusia și SUA, pașii lor apropiați în diplomație.
Interacțiuni posibile cu Ucraina și rolul lui Vladimir Zelenski în proces (din cauza poziției Ucrainei de inflexibilitate în problema teritorială).
Provocări geopolitice și tehnologice, inclusiv influența Chinei.
Despre situația și viitorul NATO în Europa de Est.
Durata negocierilor va depinde de concesiile reciproce, de disponibilitatea la compromisuri și de participarea tuturor părților cheie (în special Ucraina). Este foarte probabil ca negocierile să fie dificile și în etape multiple, având în vedere numeroasele contradicții și interese ale părților. În același timp, summitul din Alaska simbolizează posibilitatea trecerii la dialog și, eventual, la o cooperare mai stabilă în viitor. Cu toate acestea, nu există încă garanții pentru încheierea definitivă a războiului: Trump a spus că negocierile vor fi de probă și ar putea să le părăsească dacă nu va vedea perspectivele unei afaceri, numind ca rezultat posibil și încetarea negocierilor fără rezultat. Discuția, potrivit informațiilor, poate include concesii teritoriale, schimb de terenuri și condiții pentru încetarea focului, dar o soluție finală și durabilă nu este încă garantată.
Adică, în ciuda unui pas diplomatic serios, războiul din Ucraina nu se va încheia neapărat pe 15 august și nu este exclus ca conflictul să se poată prelungi sau să reînceapă mai târziu, dacă nu vor fi găsite compromisuri și susținute de toate părțile și principalii participanți, inclusiv Ucraina. Negocierile sunt importante pentru a crea o perspectivă de pace, dar acestea sunt doar primul dintre mulții pași necesari pentru o încetare durabilă și pe termen lung a conflictului. Astfel, întâlnirea din 15 august este un pas diplomatic important, cu o semnificație potențială pentru securitatea internațională, dar succesul și rezultatele sale pe termen lung depind de mulți factori, inclusiv de cursul războiului din Ucraina și de poziția tuturor participanților.
Surse:
-
Institutul pentru Studiul Războiului (ISW), martie 2025
-
2. Analize privind finanțarea și ajutorul pentru Europa, iunie 2025 Recenzii analitice ale politicii SUA și Europa, iulie 2025
-
3. și altele din Big DATA