AERODAYS este cel mai important eveniment european dedicat cercetării şi inovării în domeniul aviaţiei, o platformă solidă de împărtăşire şi analiză a celor mai recente evoluţii din aeronautică şi transport aerian la nivelul Uniunii Europene. Lansat în 1991, evenimentul Aerodays marchează cea de-a 8-a ediţie cu un concept inovator, TandemAEROdays19.20, care promovează două evenimente integrate organizate în România, în 2019 şi în Germania, în 2020. În acelaşi timp, Bucureştiul a devenit prima gazdă Aerodays din Europa Centrală şi de Est.
Bucureştiul a fost gazdă între 27 şi 30 mai pentru mai bine de 800 de participanţi din peste 40 de ţări sosiţi la cea de-a 8-a ediţie a Zilelor Aeronauticii Europene (Aerodays), evenimentul continental de referinţă pentru efortul de cercetare şi inovare în domeniul aviaţiei. Cu personalităţi de seamă şi sesiuni plenare şi de lucru cu subiecte de impact, Aerodays 2019 Bucureşti a avut la bază un concept integrat care reuneşte resurse din România şi Germania pentru a oferi o perspectivă asupra tendinţelor care conturează viitorul aeronauticii şi transportului aerian.
Organizată de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli” (INCAS) şi de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI) împreună cu Centrul Aerospaţial German (DLR) şi Asociaţia Germană a Industriilor Aerospaţiale (BDLI), a 8-a ediţie Aerodays este dinami-zată de conceptul inovator TandemAEROdays19.20 care promovează două evenimente integrate găzduite de România, anul acesta şi de Germania, în 2020, punând în evidenţă într-un mod specific şi cuprinzător aspectele relevante pentru aviaţie şi transport aerian.
Primul dintre aceste două evenimente, Aerodays 2019 Bucureşti, a mobilizat sub sloganul „Realizările tehnologice ale Europei pentru un viitor sustenabil în aviaţie” reprezentanţi de elită ai comunităţii academice, de cercetare şi industriale din Europa şi de pe plan global pentru trei zile de sesiuni plenare şi de lucru cu teme specializate, găzduite de Palatul Parlamentului. Au participat de asemenea lideri guvernamentali importanţi care au oferit perspectiva politică şi administrativă adecvată pentru evoluţiile prezentate în cadrul evenimentului. În timp ce ministrul Energiei, prof. Anton Anton, şi ministrul Cercetării şi Inovării, dl. Nicolae Hurduc, au susţinut necesitatea adoptării unor inovaţii radicale în domeniu şi angajamentul României de a deveni un centru regional de referinţă pentru educaţie aplicată nu doar în aviaţie, ci şi în alte discipline emergente, actualul Director pentru Transport din Directoratul-General pentru Cercetare şi Inovare al Comisiei Europene, Clara de la Torre, care a fost numită recent drept Director-General Adjunct în departamentul pentru politici climatice (DG CLIMA) al Comisiei Europene, a subliniat rolul Europei ca lider global responsabil şi a recunoscut aviaţia ca un factor esenţial în progresul umanităţii, solicitând adoptarea unor soluţii disruptive aduse cât mai repede pe piaţă, încurajate de obiective ambiţioase şi susţinute de viitorul program-cadru de cercetare şi inovare, Orizont Europa.
Subiectele abordate în sesiunea de deschidere a Aerodays 2019 Bucureşti au fost detaliate în sesiunile plenare şi de lucru ale evenimentului, care au prezentat aspecte esenţiale în cele mai recente evoluţii ale aeronauticii şi efectele lor potenţiale pentru viitor. Cu prezentări susţinute de reprezentanţi de seamă ai principalilor actori internaţionali din lumea aeronauticii, de la Administraţia Naţională pentru Aeronautică şi Spaţiu (NASA) din Statele Unite ale Americii până la Institutul de Aerohidrodinamică (TsAGI) din Federaţia Rusă, de la mari companii multinaţionale precum Airbus (care sărbătoreşte 50 de ani de la înfiinţare) până la entităţi care susţin consistent efortul european de cercetare precum Întreprinderea Comună Clean Sky 2, sesiunile plenare s-au concentrat pe subiecte specifice şi de impact: Adecvarea la nevoile de mobilitate ale cetăţenilor europeni: sistemul aerian de transport al secolului XXI; Competitivitatea industrială; Educaţia, forţa de muncă şi infrastructura de cercetare; Încurajarea cooperării internaţionale; Abordări legate de impactul aviaţiei asupra mediului şi climei; Norme de siguranţă şi securitate; Soluţii inovatoare care schimbă regulile jocului.
La fel de cuprinzătoare, dar cu aplicaţii precise în performanţe, proiecte şi dezvoltări recente, sesiunile de lucru ale Aerodays 2019 Bucureşti au dezbătut aspecte particulare legate de inovaţie în domenii specifice (tehnologii aerodinamice şi de propulsie, fabricaţie, design integrat de aeronave, servicii de trafic aerian şi operaţiuni aeroportuare), au scos în evidenţă diverse oportunităţi (în digitalizare, aplicaţii big-data, electrificare, combustibili alternativi sustenabili şi surse de energie) şi au prezentat noi abordări în domeniul siguranţei şi securităţii operaţionale, soluţii pentru gestionarea cerinţelor de certificare pentru produse integrate, tendinţe în domeniul securităţii cibernetice şi mobilităţii aeriene în spaţii urbane.
Cu toate că subiectele prezentate în sesiunile Aerodays 2019 Bucureşti au tratat o gamă amplă de teme specializate, evenimentul a evidenţiat câteva idei majore care identifică forţele motrice ale viitorului aeronauticii. Conform estimărilor industriei, creşterea recentă şi semnificativă a numărului de pasageri în traficul aerian va continua şi în perioada următoare, dublându-se în volum în următorii 15 ani. Această tendinţă aduce cu sine atât oportunităţi, cât şi provocări pentru toate sectoarele implicate, de la managementul de trafic aerian până la operaţiuni aeroportuare, de la tehnologiile de propulsie până la standardele de siguranţă şi securitate, drept urmare majoritatea vorbitorilor a subliniat nevoia de a încuraja, testa şi dezvolta soluţii disruptive, de a deschide cooperarea internaţională, de a atrage tinerele talente, de a adopta o viziune ambiţioasă pentru ca aeronautica să rămână un partener competitiv, responsabil, eficient şi valoros în ansamblul economiei globale. Hanne Buis, CEO al aeroportului Lelystad (Olanda), a exprimat această idee într-un mod foarte succint: „Dacă nu ne schimbăm noi, atunci vom fi schimbaţi!”
Opţiuni inovatoare de propulsie – configuraţii exclusiv electrice sau hibride, alimentate cu combustibili convenţionali sau alternativi, de la hidrogen până la bio-combustibili sustenabili -, structuri aeronautice cu arhitectură revizuită, proceduri de certificare îmbu-nătăţite, aeroporturi cu structuri actualizate şi optimizate, maturizarea transportului aerian în spaţiile urbane, formate educaţionale modernizate, investiţii în infrastructură de cercetare performantă, soluţii tehnice şi operaţionale pentru reducerea impactului aviaţiei asupra mediului şi climei, toate aceste aspecte au fost abordate într-o manieră aprofundată în cadrul prezentărilor şi sesiunilor de întrebări şi răspunsuri de la Aerodays 2019 Bucureşti.
Alături de sesiunile conferinţei, evenimentul a oferit un spaţiu generos de expoziţie pentru mari corporaţii şi organizaţii internaţionale, dar şi pentru companii şi entităţi de cerce-tare din România pentru a-şi expune realizările şi proiectele în derulare. În plus de numeroase evenimente asociate conferinţei – întâlniri bilaterale şi grupuri de lucru, ateliere, discuţii preliminare pentru programe viitoare de cercetare şi dezvoltare -, Aerodays 2019 Bucureşti a reprezentat scena deschisă pentru decernarea premiilor Clean Sky pentru lucrări de doctorat, care omagiază cele mai bune realizări în domeniul ştiinţelor aplicate şi inginerie aeronautică; de asemenea, au fost sărbătoriţi copiii care au împărtăşit viziunea lor despre lucrurile care urmează să se întâmple în lume prin contribuţii pline de imaginaţie înscrise în concursul „Viitorul Aviaţiei”. Îmbogăţind experienţa oferită de Palatul Parla-mentului, alte clădiri istorice importante din Bucureşti au servit drept cadru potrivit de relaţionare pentru toţi participanţii care au fost prezenţi la evenimentul găzduit de Ateneul Român şi la recepţia organizată la Palatul Regal Elisabeta. În ultima zi a Aerodays 2019 Bucureşti, câţiva dintre principalii participanţi au fost invitaţi la Braşov pentru un tur al facilităţilor de producţie ale companiei româneşti IAR Braşov şi ale Airbus, corporaţia europeană de vârf din domeniul aerospaţial.
Sesiunea de închidere a Aerodays 2019 Bucureşti a trecut în revistă cele mai recente evoluţii ale aeronauticii prezentate în cadrul conferinţei, dar a trasat atât drumul de urmat de către industrie, cât şi parcursul către evenimentul Aerodays care va avea loc la Berlin, în 2020, între 12 şi 17 mai. În calitate de gazdă a Aerodays 2019 Bucureşti, dar şi în rolul dublu de Preşedinte şi CEO al INCAS şi Preşedinte în exerciţiu al Asociaţiei Institutelor Europene de Cercetare în Aeronautică (EREA), Dr. Ing. Cătălin Nae a prezentat un rezumat al întregului eveniment, subliniind oportunităţile deschide pentru toate părţile implicate în a colabora îndeaproape, de la reprezentanţi ai guvernelor naţionale şi factorii de decizie ai Comisiei Europene până la marii actori industriali şi IMM-uri (Întreprinderi Mici şi Mijlocii) inovatoare. De asemenea, s-a referit la necesitatea de a lărgi graniţele aviaţiei şi a conturat un plan esenţial pentru toţi cei implicaţi în sectorul aeronautic: „Trebuie ca promisiunile noastre să genereze rezultate, trebuie să alcătuim planuri care să ne faciliteze îndeplinirea viziunii noastre şi să nu uităm să visăm!”
Aerodays 2019 Bucureşti s-a încheiat cu un moment simbolic, predarea ştafetei către partenerii germani care vor găzdui anul viitor evenimentul sinergic Aerodays la Berlin, reprezentaţi de Dr. Uwe Möller, Directorul Biroului DLR de la Bruxelles, care şi-a exprimat dorinţa de a reproduce în Germania succesul evenimentului organizat în România, în con-textul unei abordări diferite, cu acces deschis publicului la evenimentul ILA Future Lab şi o reuniune politică la nivel înalt care va porni de la fundaţia de cooperare clădită la Bucureşti.
Leonard ULMEANU-ANGELESCU
Coments