Prof. univ. dr. Ludmila ROŞCA*
Rezumat. În acest studiu autorul supune analizei diferite aspecte ale integrării regionale, cum ar fi: economic, politic, cultural. Obiectul cercetării îl constituie modelele: european şi euroasiatic, analizate din perspectiva interesului naţional al Republicii Moldova, al aşteptărilor societăţii moldoveneşti. În concluzie, autorul se pronunţă în favoarea opţiunii proeuropene pentru Republica Moldova, deoarece este întemeiată pe valorile democraţiei liberale, promovează statul de drept, care prestează numeroase servicii cetăţenilor, în timp ce modelul euroasiatic este caracterizat de multiple controverse, observate la nivelul analizei de conţinut a discursurilor lui Nursurtan Nazarbaev şi Vladimir Putin; la nivel practic între autorităţile Federaţiei Ruse şi Republica Belarus.
Cuvinte cheie: integrare regională, integrare europeană, integrare euroasiatică, Republica Moldova, Uniunea Europeană, Uniunea Euroasiatică
CONCLUZII
După cum aţi observat, descrierea modelului UV, SEU, UEEA am realizat-o prin aplicarea formulei În opinia fondatorilor…, deoarece, inclusiv în anul 2011, se vorbeşte despre un proiect de colaborare, despre agenda instituţională, care se referă la ordinea adoptării actelor normative, la condiţiile cooperării în diverse domenii de activitate. Personal am participat la conferinţele ştiinţifice, organizate de instituţiile UEEA, la care toate discursurile erau orientate spre viitor, fiind expuse în vocabularul: ne propunem, vom face, intenţionăm. Mai mult ca atât, Nursultan Nazarbaev expune un model de funcţionare al UEEA, iar Vladimir Putin promovează alt model. La 3 octombrie 2011, în Jurnalul de drept euroasiatic, este publicat articolul „Un proiect integraţionist nou pentru Euroasia – viitorul care se naşte azi”, semnat de Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin. Tema centrală a articolului o constituie dezbaterile strategiei şi tacticii integrării regionale a statelor ex-sovietice. Autorul face apel la o „coordonare a politicii economice şi valutare”, care presupune realizarea unor măsuri, orientate către apropierea politicii macroeconomice a grupurilor de state a CEEA. Scopul final al activităţilor ce impulsionează procesele integraţioniste este: formarea în baza unor state ex-sovietice a unui centru regional puternic în forma Uniunii Economice şi Valutare (UEV), capabil să apere interesele gospodăreşti ale statelor membre la nivel global. Simultan, subliniază Vladimir Putin, este necesar de definit scopul politic al integrării: dobândirea de către Rusia a posibilităţii de a reprezenta interesele grupului de state membre a UEV la forumurile internaţionale, de la cele formal consolidate, cum ar fi: ONU şi OMC, până la cele mai puţin formale, de exemplu, 20 G.
Modelul propus de Nursultan Nazarbaev se bazează pe principiile şi valorile democratice, în timp ce Vladimir Putin se pronunţă pentru fortificarea poziţiei Rusiei pe arena internaţională, care parcă îşi asumă rolul de lider în UEEA, de conducător unic al federaţiei. Este interesant momentul reprezentării intereselor grupului de state membre a UEV, de parcă autorităţile naţionale ale acestora sunt incapabile să-şi reprezinte şi să-şi apere propriile interese. Amintim că la negocierile referitoare la principiile de funcţionare a UEEA a fost acceptat pragmatismul economic, care exclude reconstrucţia URSS. Afirmaţia lui Vladimir Putin confirmă interesul final al Rusiei – reorganizarea spaţiului ex-sovietic şi integrarea politică, economică sub conducerea Moscovei. Despre menţinerea tonului autoritar al Moscovei în relaţiile dintre statele membre ale UV (singura structură funcţională la moment) vorbesc conflictele dintre cei doi lideri: Vladimir Putin şi Alexandru Lukaşenco. Analiza de conţinut a discursurilor acestora ar permite dezvăluirea intereselor naţionale ale Rusiei şi ar lipsi de sens discuţiile despre modelul UEEA, propus de Nursultan Nazarbaev.
Revenind la opţiunile geostrategice ale Republicii Moldova, ale societăţii moldoveneşti, constatăm că în URSS a fost şi nu mai vrea, cu UV ar dori să aibă relaţii comerciale reciproc avantajoase şi Acordul de Asociere dintre UE şi RM permite aşa ceva. Cu regret, nefiind informaţi, conştienţi de complexitatea proceselor integraţioniste, cetăţenii RM deseori se încurcă în completarea anchetelor, la subiectul integrării regionale. Atestăm la o scădere a procentului susţinătorilor vectorului proeuropean. Acest moment îl explicăm prin confluenţa mai multor factori: discreditarea forţelor pro-europene, în timpul guvernării cărora s-a produs Jaful secolului, transferul miliardelor furate pe seama plătitorilor de impozite, adică a cetăţenilor; înrăutăţirea condiţiilor de trai şi de activitate a cetăţenilor. Situaţia se complică prin activitatea MASS-MEDIA, mai ales a televiziunii, susţinute financiar de preşedintele ţării, de anturajul lui, care retransmit programele analitice, informative ale televiziunilor din Rusia, care îşi promovează propriile interese, dezinformând populaţia Republicii Moldova. În contextul celor menţionate, considerăm necesară activizarea forţelor proeuropene (partide politice extra-parlamentare, ONG, comunitatea academică), obligate să informeze, să instruiască tinerii în spiritul valorilor europene, determinându-i să lupte cu indiferenţa, absenteismul şi să se implice în diverse proiecte şi programe de socializare politică, de europenizare.
* Doctor abilitat în filosofie, profesor universitar, Institutul de Relaţii Internaţionale din Moldova
Coments