Această infracţiune mai este numită şi „brigandaj maritim” şi constă în comiterea de acte de violenţă ilicită săvârşită în marea liberă sau într-un alt loc care nu este supus jurisdicţiei unui stat, fie de persoane particulare (echipaj, pasageri, etc., ai unor nave sau aeronave particulare), fie de navele sau aeronavele unor state cu scopul de a prăda, captura sau scufunda navele pe care le atacă.
Infracţiunea de piraterie a fost incriminată pe plan internaţional prin mai multe documente: Convenţia de la Nyon din 1937, cu privire la prevenirea şi reprimarea pirateriei săvârşite de către navele de stat.
Reţinerea unei nave pe motive de piraterie nu poate fi efectuată decât de navele de război sau aeronavele militare sau de alte nave sau aeronave purtând semnele exterioare distinctive indicând clar că sunt afectate unui serviciu public şi care sunt autorizate în acest scop. Piraţii capturaţi sunt pedepsiţi conform legilor penale ale statului care i-a reţinut şi judecat.
După cel de-al Doilea Război Mondial traficul ilicit de stupefiante a cunoscut o intensificare crescândă pe plan internaţional. Datorită acestui fapt s-a impus necesitatea unei mai bune coordonări a luptei statelor, pe plan european şi internaţional, împotriva acestei infracţiuni.
Coments