In this article the author’s definition of “Human Security” is one of universal values incorporating such concepts as freedom, equality and dignity.
The adoption and use of the universal term “Human Security” allows the analysis of the conceptual controversies between human security and the more general concepts of state security and national security in political science and the theory of international relations. The acceptance of human security as a universal value allows not only the removal of its controversies with the national, state and collective securities, but it encourages all the home and international actors into the common activities to remove the threat to human security.
It’s necessary to add that the use of such concepts as “human security” prevents the introduction of new political terms such as: security of wants, security of fear etc.
The author proposes the changing of value orients in “human security” as universal concept places contemporary human society‘s conditions of existence in two spheres (natural and anthropogenic). For example, a universal concept, such as freedom, per se, can not be a priority in the face of threat of non-observance of human security.
Securitatea umană ca valoare universală
În acest articol definiția dată de autor a “securitaţii umane” este una dintre valorile universale care încorporează concepte cum ar fi libertatea, egalitatea și demnitatea.
Adoptarea și utilizarea termenului universal “Securitatea umană” permite analiza controverselor conceptuale dintre securitatea umană și conceptele mai generale de securitate a statului și securitate națională în știința politică și teoria relațiilor internaționale. Acceptarea securității umane ca valoare universală nu numai că permite eliminarea controverselor sale cu valorile mobiliare naționale, statale și colective, dar încurajează toţi actorii naţionali și internaționali în activitățile comune pentru înlăturarea amenințărilor la adresa securității umane.
Este necesar să se adauge că utilizarea unor concepte precum “securitatea umană” împiedică introducerea unor noi termeni politici, cum ar fi: securitatea nevoilor, securitatea fricii etc.
Autorul propune că schimbarea valorii orientează “securitatea umană”, drept concept universal plasează condițiile societății umane contemporane ale existenței în două sfere (naturală și antropică). De exemplu, un concept universal, cum ar fi libertatea, per se, poate să nu fie o prioritate în fața amenințării cu nerespectarea securității umane.
Coments