Încă neinteresată de o integrare politică, dorită de oficialităţile ucrainiene, Uniunea Europeană se declară însă dornică de a dezvolta relaţiile economice cu Ucraina, unul din partenerii prioritari ai Parteneriatului Estic şi cel mai important actor al Politicii de Vecinătate. Sunt în lucru negocieri pentru un nou acord cu Ucraina, care să înlocuiască actualul Partnership and Co-operation Agreement (PCA).
Comisia Europeană s-a implicat masiv în reabilitarea economiei ucrainiene, iar la 30.10.2009 a fost propus Consiliului UE un plan de asistenţă a Ucrainei (macro-financial assistance -MFA) de 500 milioane euro, care să susţină programul agreat de FMI cu Ucraina. (Acordul stand by dintre FMI şi Ucraina din noiembrie 2008 prevede un împrumut de 16,5 miliarde dolari.)
În National Indicative Program 2007-2010, documentul care stabileşte strategia de cooperare în baza ENPI, punctează 3 arii prioritare, a treia fiind Dezvoltarea infrastructurii, unde strategia pentru sectorul transporturilor este condiţionată de concluziile Grupului de Lucru la înalt Nivel pentru extinderea TEN-T.
Membru fondator al CIS, Ucraina nu este considerat decât membru de facto, deoarece, deşi a semnat în 1991 Acordul de Înfiinţare, nu a ratificat carta CIS din 1993. Deşi şi-a manifestat interesul pentru integrarea in Spaţiul Economic Comun al ţărilor membre CIS în 2003, printr-un vot al Radei, după alegerile din 2004 politica ucrainiană a vizat mai degrabă o apropiere economică de UE.
Se recomandă în toate situaţiile utilizarea unor modalităţi şi instrumente de plată asigurătorii, în cazul exporturilor şi adoptarea unor masuri pentru garantarea livrărilor conform specificaţiilor privind calitatea şi cantitatea produselor şi serviciilor, în cazul importurilor.
Deciziile privind investiţiile româneşti în Ucraina se recomanda a fi luate având în vedere că Ucraina nu a ratificat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Ucrainei privind promovarea şi protejarea reciproca a investiţiilor, semnat la Bucureşti, la 23 februarie 1995, ratificat numai de partea română prin Legea 54/9.06.1995
Se recomandă întocmirea ofertelor, cererilor de ofertă şi a materialelor promoţionale în limba rusă sau ucraineană, limba engleză fiind utilizată relativ rar în mediile de afaceri.
Coments