• HOME
  • REVISTA GEOPOLITICA
    • BOARD
      • DIPLOMATS
      • NATIONAL BOARD
      • INTERNATIONAL
    • 2022
      • nr. 96-97/2022
      • MAREA NEAGRĂ ÎN VORTEXUL GEOPOLITIC (II)
      • MAREA NEAGRĂ ÎN VORTEXUL GEOPOLITIC (I)
      • nr. 92-93/2022
    • 2021
      • nr. 91/2021
      • nr. 89-90/2021
      • nr. 87-88/2021
      • nr. 86/2021
    • 2020
      • nr. 85/2020
      • nr. 84/2020
      • nr. 83/2020
      • nr. 82/2020
    • 2019
      • nr. 81/2019
      • nr. 80/2019
      • nr. 78-79/2019
      • nr. 77/2019
    • 2018
      • nr. 76/2018
      • nr. 75/2018
      • nr. 74/2018
      • nr. 73/2018
    • 2017
      • nr. 72/2017
      • nr. 71/2017
      • nr. 70/2017
      • nr. 68-69/2017
    • 2016
      • nr. 67/2016
      • nr. 66/2016
      • nr. 64-65/2016
      • nr. 63/2016
    • 2015
      • nr. 62/2015
      • nr. 61/2015
      • nr. 60/2015
      • nr.59/2015 EN
      • nr.59/2015 RO
    • 2014
      • nr. 58/2014
      • nr. 57/2014
      • nr. 56/2014
      • nr. 54-55/2014
    • 2013
      • nr. 53/2013
      • nr. 52/2013
      • nr. 51/2013
      • nr. 49-50/2013
    • 2012
      • nr. 48/2012
      • nr. 47/2012
      • nr. 46/2012
      • nr. 44-45/2012
    • 2011
      • nr. 43/2011
      • nr. 41-42/2011
      • NR. 40/2011
      • nr. 39/2011
    • 2010
      • nr. 38/2010
      • nr. 36-37/2010
      • nr. 35/2010
      • nr. 33-34/2010
    • 2009
      • nr. 32/2009
      • nr. 31/2009
      • nr. 30/2009
      • nr. 29/2009
    • 2008
      • nr. 26/2008
      • nr. 25/2008
      • nr. 28/2008
      • nr. 27/2008
    • 2007
      • nr. 24/2007
      • nr. 23/2007
      • nr. 22/2007
      • nr. 21/2007
    • 2006
      • nr. 20/2006
      • nr. 19/2006
      • nr. 18/2006
      • nr. 16-17/2006
    • 2005
      • nr. 14-15/2005
      • nr. 13/2005
      • nr. 12/2005
      • nr. 11/2005
    • 2004
      • nr. 09-10/2004
      • nr. 07-08/2004
      • nr. 06/2004
      • nr. 04-05/2004
    • 2003
      • nr. 02-03/2003
      • nr. 01/2003
  • EDITORIAL
  • APARIȚII EDITORIALE
  • G-FOCUS

GeoPolitica

Portal de analize geopolitice, strategice si economice

  • ASOCIATIA “ION CONEA”
    • SCOP
    • DONATIONS. SPONSORSHIPS. ADVERTISING
  • Carti TOP FORM
  • G-FOCUS
  • Comanda GEOPOLITICA!
  • ABONAMENTE
  • G-FOCUS
  • CONTACT
  • GDPR
  • 24/03/2023
You are here: Home / TOPICS / RISKS & SECURITY / De la managementul crizelor civile la managementul pregătirii incidentelor şi continuităţii operaţionale

De la managementul crizelor civile la managementul pregătirii incidentelor şi continuităţii operaţionale

by https://www.geopolitic.ro/author/

Sorin CALOTĂ

Termenul “criză” a fost şi este utilizat, de regulă, în analiza situaţiilor de discontinuitate care au loc în diferite domenii. Criza este definită în mediile academice, în general pentru perioade de discontinuitate, ca o perturbare a stabilităţii într-un sistem social, care implică ameninţări pentru valorile esenţiale ale societăţii, oraşului, organizaţiei (securitate, sănătate, bunăstare). Prin criză poate fi definită o situaţie naţională sau internaţională în contextul căreia se creează o ameninţare la adresa valorilor, a intereselor sau obiectivelor prioritare ale părţilor implicate, prin urmare o stare de anormalitate, de excepţie.
Protecţia cetăţenilor europeni (privind, de exemplu, securitatea, sănătatea, bunăstarea etc.) este tradiţional o responsabilitate a statului naţional. În cazul unei crize naţionale, dacă guvernul nu poate asigura păstrarea valorilor esenţiale, legitimitatea şi credibilitatea sa sunt diminuate. O ameninţare la valorile locale sau naţionale este deci o criză naţională sau locală. Inundaţiile, chiar catastrofale cum au fost cele din anul 2005 din România, recentele valuri de căldură sau, de exemplu, orice altă situaţie de urgenţă definită de Ordonanţa de urgenţă nr. 21/2004, nu pot fi considerate ca fiind crize UE, influenţând negativ doar valorile naţionale şi neavând efecte transfrontaliere.
Mecanismul comunitar pentru întărirea cooperării în intervenţiile de asistenţă pentru protecţia civilă operează în interiorul frontierelor UE şi încurajează cooperarea şi alocarea resurselor în dezastrele naturale care provoacă sau pot provoca efecte transfrontaliere şi necesită asistenţă internaţională. O situaţie de urgenţă europeană este deci definită ca având consecinţe transfrontaliere ori majore.
În conceptul de securitate societală se porneşte de la ideea recentelor provocări, tot mai complexe, care implică noi concepte şi mijloace pentru a creşte siguranţa cetăţenilor şi capacitatea de management al crizelor, într-o lume tot mai interdependentă şi fără graniţe. Se consideră că aceste provocări, inclusiv cu aspecte transfrontaliere, nu sunt acoperite de conceptul tradiţional al protecţiei civile naţionale. Noul concept, de securitate societală, se doreşte să opună ameninţărilor şi vulnerabilităţilor în societate un management complex al crizelor şi sisteme pentru asigurarea continuităţii afacerilor, inclusiv a celor multisectoriale, multinaţionale şi multicontinentale.
Pentru a asigura coerenţa legislativă, bazat şi pe experienţa primilor ani de funcţionare a sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă a iniţiat elaborarea Legii securităţii civile. Există premise reale pentru a asigura, măcar la nivel naţional, o integrare, posibil optimizată funcţional, a recentelor abordări conceptuale la nivel european.

Related

Filed Under: RISKS & SECURITY Tagged With: criza, Legea securității civile, managementul crizelor civile, managementul pregătirii incidentelor şi continuităţii operaţionale, protecția cetățenilor europeni, securitate societală

About

ARTICOL INTEGRAL
Pe geopolitic.ro sunt publicate abstracte ale articolelor publicate în Revista GEOPOLITICA, care poate fi comandată pe www.geopoliticamagazine.com, în format tipărit sau electronic.

PARTNERS

AUTHORS

Directioneaza 3,5% catre Revista Geopolitica! Descarca de aici formularul!

PHOTOSGALLERY

INTERNATIONAL BOARD

NOUTATI EDITORIALE

Colectia GeoPolitica

Colectia GeoStrategie

Colectia GeoIntelligence

Colectia GeoIstorie

KEYWORD

Asia Centrală (26) Azerbaijan (27) Black Sea (43) carte (37) China (71) conflict (36) cooperare (29) criza (30) energie (28) energy (27) EU (45) Europa (35) European Union (41) geopolitica (157) geopolitics (54) globalizare (55) identitate (26) integrare (28) internationala (32) Irak (47) Iran (62) Islam (41) lansare (44) marea neagra (94) NATO (96) Orientul Mijlociu (29) putere (26) religie (26) Romania (184) Rusia (123) Russia (78) securitate (85) security (48) strategy (26) SUA (77) terorism (56) terrorism (34) Turcia (67) Turkey (38) Ucraina (57) UE (99) Ukraine (48) Uniunea Europeană (55) USA (30) şcoală (33)

Social Media

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Google+
GeoPolitica Copyright © 2015 - Log in