Lucrarea este destinată să analizeze și să definească conceptul de geopolitică și să prezinte principalele contribuții la geopolitica românească. Acestea aduc la vedere importanța spațiului românesc unde două moșteniri din direcții diferite se întâlnesc, și anume cea a lui Petru cel Mare care a spus ”Nu caut pământ, ci apă” și aceea a lui Friedrich Liszt, autorul care obișnuia să indice direcția expansiunii pentru Germania urmând cursul Dunării.
Localizarea geografică a țării noastre ca riverană la Marea Neagră și ca graniță estică pentru Uniunea Europeană, integrată pe axa navigabilă trans-europeană Dunăre – Main – Rin are o importanță de prim rang privind dezvoltarea transportului pe ape maritime și interioare și comerțul internațional, în același timp, începând cu 1 ianuarie 2007.
Dacă în ceea ce privește costurile pentru transportul pe apele interne și maritim acestea sunt caracterizate ca scăzute, transportul pe fluviul Dunărea are și alt avantaj, acela al siguranței politice și juridice și interesul comun al tuturor țărilor dunărene. Astăzi toate statele dunărene sunt membre ale Uniunii Europene și pot garanta un interes comun în luminarea traficului în strâmtorile Bosfor și Dardanele, redirectând vasele din Marea Neagră în Marea Nordului.
Globalization of maritime activities
The work is meant to analyse and define the concept of Geopolitics and briefly present the main contributions of Romanian geopolitics. These bring into sight the importance of Romanian space where two legacies from different directions meet, i.e. that of Peter the Great who said that „ I am not looking for land, but for water”, and that of Friederich Liszt, the author who used to indicate the direction of expansion for Germany by following the Danube’s course.
Our country geographical position as riveran to the Black Sea, and as Eastern border for the European Union, integrated on the navigable trans-European axis of Danube – Main – Rhine has a first rank importance regarding the development of maritime and inland waters transport and international trade at the same time, starting with 1st January 2007
If costs for inland waters and maritime transport are characterised as low, the transport on the river Danube has yet another advantage, that of political and juridical safety and a common interest of all Danubian countries. Today all Danubian states are members of the European Union and can guarantee a common interest in lightening the traffic on the Straits of Bosphorous and the Dardanelles, by redirecting the ships in the Black Sea to the North Sea.
Coments