This brief paper is intended to give a modest overview of the phenomenon of using PR for the purpose of national projects. By the term ‘national project’ I refer to the idea of using PR on a nation wide level for a political project that is intended to have an effect upon the population of that country in order to achieve economic, political and/or ideological goals.
The study shall span two periods of history. In this instance the country of focus shall be firstly the Soviet Union and then the Russian Federation. The first national project to be examined shall be the reforms of perestroika, launched under the guidance of the administration of Mikhail Gorbachev. Then the case, in a contemporary setting, is the theme of Velikaya Rossia which has gained favour during the presidency of Vladimir Putin.
It is not the intention or the desire of this paper to make any form of value or moral judgement about these, on the surface, very different eras. Instead I intend to delve into some of the dilemmas and problems that face decision makers in the contemporary context when trying to muster and steer the masses and society.
In order to make some kind of sense of things, one must first delve into some more generalised PR theory. A motivation for doing this is to try and answer the question;“why would a government want to use the mass media in trying to implement a national project?” Before moving on to more tackle some involved questions, such as the pitfalls that are present in doing so.
Problemele folosirii PR-ului într-un proiect național contemporan
Această lucrare scurtă intenționează să ofere o privire de ansamblu asupra fenomenului folosirii PR-ului într-un proiect național contemporan. Prin expresia ”proiect național” mă refer la ideea folosirii PR-ului la nivel național larg care se intenționează să aibă un efect asupra populației țării pentru a atinge scopuri economice, politice și/sau ideologice.
Studiul va cuprinde două perioade istorice. În această privință, țara asupra cărora ne vom concentra va fi mai întâi Uniunea Sovietică și apoi Federația Rusă. Primul proiect național de examinat trebuie să fie reformele perestroika, lansate sub ghidarea administrației lui Mihail Gorbaciov. Apoi cazul, într-un decor contemporan, este tema Velikaya Rossia care a câștigat favoare în timpul președinției lui Vladimir Putin.
Nu este intenția sau dorința acestei lucrări să formuleze orice formă de judecată morală sau de valoare despre aceste, în aparență, foarte diferite ere. În loc, intenționez să mă scufund în unele dileme și probleme pe care le înfruntă factorii de decizie în context contemporan când încearcă să strângă și să piloteze masele și societatea.
Pentru a realiza un fel de sens al lucrurilor, trebuie să ne scufundăm mai întâi în teorie generală a PR. Un motiv pentru a face aceasta este încercarea de a răspunde la întrebarea ”de ce un guvern dorește să utilizeze mass media în încercarea de a implementa un proiect național?” Înainte de a ne mișca spre a avea de a face cu câteva întrebări implicate în capcanele prezente în a face asta.
Coments