Bogdan LEARSCHI
Deciziile pot fi mai eficiente dacă informaţiile despre mediul de afaceri şi competiţie sunt analizate cu sprijinul aplicaţiilor software dedicate
Valoarea datelor şi a informaţiilor pe care le deţine o companie constituie, poate, cea mai greu de evaluat resursă a acesteia. De cele mai multe ori, identificarea cantităţii şi a calităţii lor nu reprezintă o preocupare primordială pentru cei care sunt în postura de a lua decizii. În aceeaşi măsură, date care pot genera avantaj competitiv pentru organizaţii sunt ignorate sau nici măcar nu sunt aduse la cunoştinţa decidenţilor. Cum poate IT-ul să asigure suportul necesar a fost exemplificat în cadrul seminarului „Soluţii practice de Intelligence Competitiv” susţinut de S&T România şi Intell Competitiv, cu participarea domnului Gabriel Anderbjörk, Director Partner Relations al companiei suedeze Comintell.
Definit pe scurt, Intelligence Competitiv este un proces etic, legal, sistematic şi continuu de colectare, analiză şi diseminare de informaţii, ce are ca obiectiv principal dobândirea sau menţinerea avantajului competitiv, evitarea surprizelor şi fructificarea oportunităţilor din piaţă.
Intelligence Competitiv este parte integrantă a unui proces decizional la nivelul organizaţiei. Pentru a fi competitivă, o organizaţie trebuie să fie în măsură să anticipeze schimbările şi, pentru aceasta, este necesară existenţa unui proces de transformare a datelor şi informaţiilor ce vin în companie, în „intelligence”, pe baza căruia se pot lua deciziile importante strategice sau tactice.
Soluţiile de Intelligence Competitiv (IC) asigură suportul necesar analizei informaţiilor referitoare la mediul de afaceri şi competiţie, fiind un sprijin eficient în efortul de a înţelege tendinţele de business şi evoluţia solicitărilor venite din partea clienţilor. Integrarea volumelor de informaţii disparate, disponibile în diferite formate şi răspândite la nivelul companiei, este o sarcină pe care o soluţie de IC o îndeplineşte cu succes. Aplicaţiile dedicate, cum este portalul de IC, susţin procesul de Intelligence Competitiv în toate fazele acestuia prin integrarea şi automatizarea proceselor de colectare, transmitere, filtrare, raportare şi diseminare a datelor, informaţiilor şi a intelligence.
Aplicaţii software dedicate sunt disponibile de aproximativ 15 ani, practic orice organizaţie fiind potenţial utilizator al acestora. La nivel european, 80% dintre companii au dezvoltat sisteme şi programe formale de IC, iar peste 50% au implementat diferite aplicaţii software care susţin IC-ul.
„Companiile care utilizează procese şi tehnologii de Intelligence Competitiv au cele mai mari şanse de a face faţă cu succes tuturor provocărilor mediului concurenţial, în special celor determinate de momentul integrării în Uniunea Europeană”, a subliniat domnul Bogdan Cocora, Managing Director – S&T România.
„Din informaţiile noastre, la nivelul companiilor multinaţionale sunt implementate proceduri de IC iar echipele de IC sunt asistate de la headquater. Firmele româneşti derulează, în majoritatea cazurilor, procese empirice de IC, foarte puţine dintre ele având formalizat acest proces şi echipe dedicate”, a menţionat domnul Florin Lazo, Managing Director – Intelligence Competitiv.
În prezentarea sa, domnul Gabriel Anderbjörk a reliefat rolul portalului de Intelligence Competitiv în cadrul unei organizaţii. Portalul de Intelligence Competitiv este o aplicaţie accesibilă via Intranet/Extranet, cu o interfaţă personalizabilă pentru fiecare utilizator. Printre cele mai importante funcţionalităţi ale sale se numără: organizarea informaţiilor (taxonomii, tematici, directoare, scorecard-uri etc.); căutarea şi regăsirea informaţiilor; cotarea informaţiilor în funcţie de valoare, relevanţă, grad de încredere etc.; comunicarea între utilizatori; modelarea unor metode de analiză des utilizate; reglarea fluxurilor de diseminare a informaţiilor.
„De la statutul de funcţionalitate «nice to have», Intelligence Competitiv s-a transformat într-un «must have» la toate nivelurile companiei,” a specificat domnul Anderbjörk. „Sarcina principală a IC este aceea de a permite organizaţiei să obţină informaţii şi cunoştinţe relevante, din surse interne şi externe, referitoare la mediul de business în care activează în scopul de a-şi îmbunătăţi avantajul competitiv. Prin urmare, sesiunile seminarului s-au axat pe modul în care poate fi transformat potenţialul de business al acestor informaţii şi cunoştinţe în creşteri semnificative ale vânzărilor şi profitului organizaţiei,” a concluzionat domnul Anderbjörk.
Managerii gândesc în termeni financiari, în termeni de profit. În acelaşi timp, mediul în care evoluează, indiferent de domeniul de activitate, se schimbă constant, iar companiile trebuie să fie adaptabile schimbării. A fi adaptabil schimbării presupune atenţie la ceea ce se întâmplă în exteriorul organizaţiei şi abilitatea de a schimba coordonatele de acţiune, lucru care nu se poate realiza decât în baza unor informaţii relevante.
Organizarea informaţiei este un element dificil de realizat, dar reprezintă o necesitate. De aceea, avem nevoie de un instrument care să realizeze acest lucru, adresat atât departamentului de vânzări, cât şi celui decizional, iar sistemul informatic trebuie să le arate ceea ce este relevant în deciziile lor.
Există trei elemente care pot face o informaţie să devină valoroasă: competenţa, timpul şi relevanţa. Relevanţa şi timpul reprezintă elemente ce nu trebuie omise, cu toate că, în opinia domnului Anderbjörk, majoritatea managerilor ignoră importanţa lor. De aceea, un lucru care cu siguranţă va trebui realizat de către manageri este să se asigure că informaţia ajunge pe un portal dedicat activităţilor de Intelligence Competitiv. În acest mod, pot fi economisite resurse financiare semnificative simultan cu creşterea relevanţei informaţiilor şi scăderea timpului scurs până la utilizarea eficientă a acestor informaţii.
„Ar trebui să încercăm să înţelegem ce se întâmplă în jurul nostru, ar trebui să începem să structurăm realitatea pentru a ne ajuta angajaţii să ne înţeleagă mai bine. Avem nevoie de o structură ale cărei beneficii vor fi de natură financiară,” a subliniat domnul Anderbjörk.
„Procesul de Intelligence Competitiv este unul sistematic şi continuu de colectare şi analiză a datelor şi informaţiilor, pe baza cărora sunt furnizate recomandări, soluţii concrete de acţiune care urmăresc reducerea riscurilor strategice şi au ca obiectiv final eliminarea totală sau scăderea riscurilor unor surprize neplăcute,” au susţinut vorbitorii. „Abilitatea de a formula cerinţe de Intelligence trebuie să devină o bună practică a oricărui manager. Fiecare companie trebuie să îşi dezvolte capabilitatea de lucru cu informaţia,” este recomandarea făcută participanţilor.
Cu o solidă experienţă acumulată în urma conlucrării cu departamentele IT şi cu reprezentanţi ai conducerii companiilor client, S&T are convingerea că implementarea unei platforme de IC poate să contribuie la sincronizarea resurselor IT cu celelalte resurse ale companiei în scopul îndeplinirii obiectivelor sale strategice.
[…] Bogdan LEARSCHI – Informaţia capătă valoare de business prin Intelligence Competitiv […]