Loredana TIFINIUC
“Mon âme, ton âme. Si je ne puis nommer, je flanche. Les larmes? Pourquoi les larmes?” (Léo Ferré). Acesta a fost motto-ul proiectului cultural internaţional “Odyssée 2003”, organizat de Institutul Internaţional al Teatrului Mediteranean, Filiera Franceză, proiect care s-a desfăşurat, în perioada 2 iunie – 23 iulie a.c., la bordul navei şcoală Constanţa – “un bateau pour la paix” (un vapor pentru pace).
Voiajul anterior, executat în anul 2001, a fost o premieră în istoria culturii şi navigaţiei române. Atunci, „Constanţa” a poposit în 14 porturi din 8 state aflate în spaţiul mediteraneano – pontic, integrând astfel piesa „Les Ulysses” într-un grandios concert al artelor, care a asociat teatrul altor multiple evenimente culturale: expoziţii de fotografie, recitaluri de poezie contemporană, momente coregrafice, proiecţii de filme documentare şi artistice, spectacole folclorice, seri literare şi lansări de carte, dezbateri, mese rotunde etc.
În acest an, nava a avut la bord, în afara echipajului, 60 de studenţi în anii II şi III de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, precum şi 85 de actori şi personal tehnic român şi francez, iar marşul a inclus escale în 17 porturi din 12 ţări (Bulgaria, Grecia, Franţa, Spania, Maroc, Algeria, Tunisia, Libia, Malta, Italia, Muntenegru, Albania), oferind Forţelor Navale oportunitatea de a promova imaginea în lume a marinei militare şi a armatei române, de a asigura pregătirea echipajului navei pentru îndeplinirea unor misiuni de lungă durată, precum şi pentru executarea practicii de vară a studenţilor şi, nu în ultimul rând, a constituit un veritabil şi necesar schimb intercultural.
Odyssée 2001: un eveniment artistic fără precedent
Prima ediţie a Odyssée a fost o reuşită totală. Ea nu a demonstrat doar că este posibil să construieşti un spaţiu al păcii, ci şi că dorinţa de a ne schimba în bine şi de a ne face cunoscută identitatea culturală poate permite realizarea unei aventuri umane şi poetice pe durata a 15 etape: Bastia, Marilia, Sagunto, Valencia, Palma de Mallorca, Nador, Mostaganem, Alger, Anaba, Cagliari, Split, Pescara, Kotor, Itaca, Brăila.
Cei care au luat parte la această aventură au sfârşit prin a prezenta un eveniment artistic fără precedent, demonstrând pretutindeni că utopiile cele mai puternice pot face să se mişte spiritele şi mentalităţile, dar şi să atragă atenţia şi recunoaşterea puterii politice pe care unii o credeau până atunci impenetrabilă la acest gen de “nebunie vizionară”. Această iniţiativă a transformat, prin urmare, o utopie în realitate.
Odyssée 2003: un nou apel pentru pace
Sub imboldul ecoului cuvintelor de speranţă şi de pace care se aud în perimetrul Mediteranei, Odiseea a reînceput. Căci, în această perioadă sumbră şi tulbure, în care mizele puse în joc devin – de cele mai multe ori – fatale, ce replică mai bună poate fi dată războiului decât periplul unui vapor militar devenit mesager al păcii, care a reuşit să demonstreze într-o manieră strălucitoare atât puterea poeziei asupra stupidului, cât şi modul în care prietenia dintre oameni poate să-şi facă auzită vocea? Iată motivul pentru care o echipă internaţională de artişti a decis să se mobilizeze pentru a deveni un ambasador al Artei.
Şi, după cum sublinia Richard MARTIN, coordonatorul întregului proiect, “doar suflul poetic este cel care adună şi întăreşte legăturile dintre oameni, iar cuvintele cele care plasează omul pe primul loc. Vrem astfel să demonstrăm acest lanţ al uniunii frăţeşti care goneşte din port în port, din oraş în oraş şi din ţară în ţară. Pretutindeni, ideile noastre au început să ne înflorească visele de pace, singura perspectivă absolut necesară construcţiei durabile a unui spaţiu de libertate şi creaţie.”
Iar Odyssée chiar reprezintă o călătorie poetică, care şi-a realizat toate sensurile propuse încă din 2001 în realitatea apelor mediteraneene. Artişii, acrobaţii, poeţii, scriitorii şi politicienii care au crezut în acest demers s-au unit pentru a apăra drepturile oamenilor în faţa prostiei şi intoleranţei.
Crearea unui spectacol total
Spectacolul şi-a articulat compoziţia pe tema Memoria şi Marea, într-un adevărat “păienjeniş” de fulgere poetice şi de propuneri modulatoare, combinând puterea evocatoare a visului cu posibilităţile artistice cele mai inventive şi mai îndrăzneţe.
“Constanţa” a devenit o navă – teatru, o scenă ambulantă, o speranţă vizionară nutrită de toţi. În mod curent, învăluită într-o culoare gri, sobră, nava a fost acum sclipitoare, îmbrăcată în lumini şi culori. Toate colţurile ei au fost remodelate, redefinite şi supuse actului scenografic. Izbucniri neaşteptate de imagini şi forme, recompunerea realului cu fantezia luminilor captate prin intermediul plăcilor reflectorizante, iluminarea oraşelor, cheurilor, porturilor, ţărmurilor, reflectarea feţelor şi a mulţimilor – toate acestea s-au integrat şi dezvoltat într-o scenografie în care muzica, dansul şi gestica au articulat diferitele etape ale metamorfozei vaporului. Spectacolul s-a desfăşurat, astfel, într-un spaţiu neconvenţional şi a fost pus în scenă de o trupă internaţională de teatru, formată din muzicieni şi actori din diferitele ţări mediteraneene, cărora li s-au alăturat şi studenţi militari români. Utilizarea elementelor precum apa, aerul şi focul au oferit dezvoltarea unui limbaj universal, suscitându-ne fiinţa în ceea ce avem mai uman şi mai bun în noi.
Spectacolul propriu-zis a fost completat de o serie de evenimente derulate pe puntea heliport a navei, toate pline de semnificaţii şi de simboluri, câteva dintre ele fiind prezentate în cele ce urmează.
1. Poeţii şi politicienii
În Grecia antică, un războinic învingător, intrând în oraşul pe care tocmai îl cucerise, l-a întrebat pe un filosof ce ar fi trebuit să facă în continuare. Acesta i-a răspuns: caută un poet! Pentru că, după cum se ştie, poetul este învestit cu o dimensiune simbolică particulară, care îi permite să viseze lumea cu ochii deschişi şi să recentreze realitatea oamenilor într-o adevărată perspectivă a inteligenţei şi fraternităţii.
În spiritul acestei parabole, iniţiind o întâlnire între un poet şi un politician (rolul acestuia din urmă fiind întotdeauna cel de a prevedea, de a decide şi de a face să se “mişte” lucrurile în direcţia dorită), Atelierele Artistice ale Odyssée 2003 au deschis drumul tuturor modalităţilor originale de manifestare, făcând apel la imaginaţie pentru a transforma imposibilul în posibil. Dându-le şansa de a dialoga, Richard Martin a îndrăznit să aibă visul unei construcţii utile între aceste două tipuri de gândiri total străine una celeilalte.
În timpul acestor dialoguri, poeţii şi politicienii invitaţi au putut să reflecteze la mizele viitoarelor decenii, să dezbată, să viseze, să confrunte pragmatismul unora cu sensul vizionar şi luciditatea acută a celorlalţi – pe scurt, să se asculte, să se înţeleagă şi, în final, să ţină cont, în ciuda diferenţelor dintre ei, de faptul că este posibil să se meargă în aceeaşi direcţie.
Aceste dezbateri au încercat să elimine o serie de bariere, să se iasă dintr-o oarecare stare de “letargie”, de nepăsare, aducând soluţii noi referitoare la locul omului în realitatea socială şi la rolul Artei în evoluţia mentalităţilor.
2. Artele vizuale – atelier artistic flotant
Înfiinţat la Strasbourg, Apollonia, organism nonguvernamental de schimburi de experienţă şi de întâlniri artistice europene, apără şi susţine expresiile şi demersurile artistice manifestate în domeniul artelor vizuale. Ea îşi îndreaptă atenţia în particular asupra ţărilor din Europa Centrală şi de Est, baltică şi balcanică, dar şi din zona Mediteranei şi a Mării Negre, care constituie legături de fuziune şi deschidere către alte culturi.
Din această perspectivă, Apollonia a dorit, începând din acest an, să pună în practică un itinerar artistic maritim între oraşele portuare ale Mării Negre şi ale Mediteranei, obiectivul fiind acela de a permanentiza şi de a face să devină anuale aceste schimburi interculturale.
Pentru acest an, Apollonia s-a asociat în mod natural cu Odyssée 2003 şi a realizat prima fază a itinerariului său sub forma unui atelier artistic flotant, aducând o contribuţie notabilă la programarea în domeniul artelor vizuale.
Invitaţii (artişti, istorici şi critici de artă, responsabili în domeniul culturii, filosofi, jurnalişti etc.) au animat acest atelier, organizând diverse acţiuni, prestaţii ale artiştilor, intervenţii în oraşele vizitate, dezbateri, dialoguri şi confruntări directe cu publicul.
3. Scrieri mediteraneene
În urma experienţei acumulate în Odyssée 2001, zeci de texte au fost trimise, către organizatori, din toată Mediterana, scrise în 15 limbi diferite de către scriitori francezi, spanioli, italieni, maltezi, libanezi, turci, corsicani, sicilieni, greci, sloveni, români, bulgari, catalani, portughezi, printre care şi autori internaţionali recunoscuţi – fiecare cu propia sa poveste, cu memoria sa individuală şi cu trecutul său. Toţi mediteraneeni. Toţi legaţi unul de altul de acelaşi vis comun: să transforme imposibilul în posibil.
Anul acesta, scopul a fost de a regăsi această dorinţă şi de a o împărtăşi din nou, astfel încât Mediterana să devină un loc în care rătăceşte un gând care nu caută să cucerească necunoscutul sau obscurul, ci să recunoască familiarul şi accesibilul, un spaţiu al păcii. Împărţind această ambiţie, Odyssée 2003, în cadrul atelierului Scrieri din Mediterana, a dat cuvântul tuturor scriitorilor care şi-au manifestat dorinţa de a se exprima. În acest sens, organizatorii au propus trei ateliere literare:
– O antologie, scriitorii urmând să trimită câte un text (care să nu depăşească 15 pagini) pe tema reţinută pentru ediţia Odyssée 2003: Memoria şi Marea. Toate textele primite vor putea fi consultate pe site-ul Odyssée 2003 şi unele vor fi publicate prin ediţiile Albiana (Corsica).
– Un roman cu mai mulţi autori, pentru realizarea căruia urmează să fie invitaţi mai mulţi scriitori din Mediterana (este din nou căutată diversitatea geografică, lingvistică, literară), scopul nefiind acela de a afla o poveste unică, nici de a face o colecţie de ştiri, ci de a permite aflarea unor puncte de vedere şi a unor imagini personale referitoare la aceeaşi idee.
– Poveşti de viaţă. Acest proiect reprezintă un atelier de scrieri bazate pe cuvintele memoriei colective şi individuale a popoarelor din zona Mediteranei. La fiecare escală a navei Constanţa, locuitorii ţării vizitate au fost invitaţi să participe la acest atelier şi să-şi relateze povestea de viaţă în faţa unui scriitor care urmează să realizeze un text narativ.
4. Atelierele publicului tânăr
Pătrunderea în imaginaţia copilului
S-a pornit de la premisa că educaţia este un element fundamental pentru realizarea sau întărirea unei Culturi a Păcii, în măsura în care ea constituie o etapă decisivă în formarea personalităţii. În cadrul educaţiei, sunt numeroase domeniile în care se poate lucra pentru a crea un gând umanist şi comunicativ. Printre acestea, atelierul Pătrunderea în imaginaţia copilului a ales să se intereseze de cunoaşterea celuilalt şi de acceptarea diferenţelor ca o consecinţă logică a istoriei popoarelor.
Acest atelier a intenţionat să stimuleze imaginarul în spiritul prieteniei şi solidarităţii dintre copii, fie prin naraţiune, fie prin întâlnirile cu elevii din diferite şcoli, ca în final să creeze un spaţiu de coexistenţă interculturală.
Vălul Constanţa
Ideea de la care au pornit iniţiatorii acestui atelier a fost aceea că un copil constituie rodul unui trecut încă apropiat şi că acesta poartă în el, poate fără să o ştie, povestea familiei sale, a tradiţiilor, a ţării sale, adică o bogăţie îndreptată spre viitor. Acesta a fost punctul în care mesajul Odyssée 2003 şi-a dobândit întreaga semnificaţie, întrucât, adresându-se copiilor, nu a încercat decât să-i pregătească pentru viitor – acest segment din viaţa lor pentru care va trebui să lupte.
Atelierul Vălul Constanţa le-a permis copiilor să-şi exprime mesajul de pace, să-şi imprime visele şi dorinţele pe o flamură. Toate aceste ţesături, caracterizând câte o ţară, au fost asamblate şi expuse publicului, iar la final s-a realizat un mare văl, vălul Păcii, simbolul voinţei fiecărui copil.
Lumea submarină
Mediterana a fost întotdeauna un spaţiu de migraţii şi de schimburi de toate felurile: comerciale, culturale şi ştiinţifice. Un loc de întâlnire, un spaţiu de diversitate şi de identificare, dar şi un teritoriu de lupte, de războaie, de suferinţe umane pentru a se impune dominaţia unui popor sau a altuia. Strigătele acestor suferinţe nu au reuşit să ajungă în profunzimile mării … Acolo jos, alte reguli caracterizează timpul, un alt univers se deschide – cel al magiei culorilor, al tăcerii.
Convinsă de importanţa Mediteranei în istoria şi în viaţa popoarelor, Odyssée 2003 a decis să sensibilizeze copiii faţă de aceste comori nevăzute, iar atelierul Lumea submarină a reprezentat o ocazie unică de a se întâlni pentru cercetarea şi descoperirea misterelor vieţii submarine.
5. Foto-concert: fraţii mării
Fraţii mării a reprezentat o proiecţie a unui film-foto-concert de 50 de minute, având ca tematică legătura dintre om şi mare. O serie de fotografii din diferite ţări ale Mediteranei au ritmat acest film ilustrat muzical de grupul Leda Atomica din Marsilia, iar conţinutul şi forma filmului s-au îmbogăţit de-a lungul periplului, fotograful Xavier MOLLA completându-şi opera prin numeroasele imagini surprinse de la o escală la alta.
La căderea cortinei – spectacolul din spatele spectacolului
Evenimentele şi activităţile la bordul navei şcoală Constanţa s-au succedat într-un ritm atât de alert încât este dificil să vorbeşti despre ele, fără să nu uiţi câte ceva. Pentru că, dincolo de spectacolul creat de Odyssée, pe plan militar au avut loc întâlniri la care au participat ataşaţi români ai apărării, ambasadori, consuli generali, oficialităţi locale din ţările vizitate etc. Toate au avut ca scop schimburile de idei şi idealuri, întâlnirea cu ceilalţi, cunoaşterea reciprocă şi prietenia. Un adevărat maraton în slujba păcii. Care, o cred cu toată fiinţa, a culminat într-o seară – la o întâlnire autentică românească. O seară în care prietenii din acest periplu au cântat Imnul naţional alături de noi, au dansat româneşte şi au simţit româneşte. O seară în care am fost mai aproape de casă şi mai prieteni – semn că mesajul purtat peste mări şi ţări este adânc înrădăcinat în noi toţi.
Întrucât, după cum spunea locotenent comandorul Bogdan VOCHIŢU, comandantul navei şcoală Constanţa, “timp de 52 de zile am arătat că putem fi mai prieteni unii cu alţii, că ne putem înţelege mai bine unii cu alţii, că putem fi mai buni în fiecare zi a vieţii noastre. Iar acest marş face parte din categoria experienţelor de mare valoare, care-ţi îmbogăţesc sufletul şi mintea, face parte dintre acele aventuri care-ţi aduc zâmbetul pe buze atunci când ţi le reaminteşti.
Gândiţi frumos, oameni buni, gândiţi liber, gândiţi deschis, gândiţi înalt! Este singura noastră şansă!”
[…] Loredana TIFINIUC – ODYSSEE 2003. Un război împotriva războiului sau transformarea unei utopii în realitate […]