Boris PATRASH
Agresiunea rusă împotriva Ucrainei a început în 2014 odată cu ocuparea Crimeei şi începerea ostilităţilor în Donbas, iar la 24 februarie 2022 Federaţia Rusă a declanşat invazia pe scară largă în Ucraina. Kremlinul poartă un război colonial şi imperialist cu scopul de a distruge statalitatea ucraineană şi ucrainenii ca naţiune. Totodată, Putin nu are nicio intenţie să se oprească în Ucraina. Are planuri de anvergură care ameninţă atât Europa, cât şi întreaga lume.
Războiul agresiv al Rusiei împotriva Ucrainei a schimbat multe norme şi viziuni stabilite istoric la nivel global. S-a dovedit ineficacitatea structurilor internaţionale care nu au mecanisme eficiente de influenţă asupra situaţiei. Războiul a dovedit impunitatea pentru încălcarea obligaţiilor internaţionale, pentru nerespectarea principiilor de bază ale dreptului internaţional – respectarea suveranităţii, integrităţii teritoriale şi a dreptului unui stat independent, al unei naţiuni la autodeterminare.
Miza este foarte mare! Războiul Rusiei împotriva Ucrainei creează noi provocări globale. Ţara, care a uzurpat ilegal un loc în Consiliul de Securitate al ONU, a comis o încălcare gravă a dreptului internaţional – crima de agresiune, a blocat capacitatea Consiliului de Securitate al ONU de a acţiona pentru a elimina această încălcare, continuă să comită teroare, crime de război, crime împotriva umanităţii şi crime de genocid. Ne confruntăm cu provocarea dictaturii ruse la adresa democraţiei şi a valorilor democratice ale civilizaţiei europene. Rezultatul acestui război va determina cursul dezvoltării continentului în secolul curent, este punctul de referinţă.
Acest rezultat ne va face să privim organizaţiile internaţionale şi regionale existente cu altă viziune. Vom pune următoarele întrebări:
– cum a acţionat această organizaţie într-o situaţie critică?
– ar fi putut acţiona mai eficient şi ar fi prevenit crimele şi nimicirea vieţii?
– este posibil să dezvoltăm un sistem de securitate internaţional sau regional care să ofere garanţii valabile pentru viitorul ţărilor?
Din păcate, până acum nu putem spune că structurile internaţionale joacă un rol cheie pentru obţinerea unei păci durabile în Ucraina. Acum prietenii noştri şi ţările partenere joacă un rol cheie. Ucraina a propus un plan pentru realizarea unei păci atotcuprinzătoare şi durabile – Formula păcii a Preşedintelui V. Zelensky.
Prevederile ei sunt bine cunoscute şi cuprind zece puncte şi anume:
-
Securitatea nucleară. Demilitarizarea CNE Zaporizhia – retragerea trupelor ruse, controlul centralei de către AIEA şi personalul ucrainean. Conectarea staţiei la reţeaua electrică ucraineană;
-
Siguranţa alimentară. Continuarea pe termen nedeterminat a iniţiativei Ucrainei privind exportul de cereale. Nu ar trebui să depindă de termenii sfârşitului războiului;
-
Securitatea energetică. Deplasarea unei misiuni de experţi a ONU la obiectele avariate ale infrastructurii energetice critice a Ucrainei. Refuzul Rusiei de a lovi capacităţile de generare a energiei electrice din Ucraina. Introducerea unor restricţii de preţ pentru resursele energetice ruseşti, astfel încât acestea să nu fie folosite ca arme;
-
Eliberarea tuturor prizonierilor şi deportaţilor. Modelul „toţi pe toţi”;
-
Implementarea de către Rusia a prevederilor Cartei ONU şi restabilirea integrităţii teritoriale a Ucrainei şi a ordinii mondiale. Confirmarea de către Rusia în cadrul rezoluţiilor Adunării Generale a ONU şi în documente contractuale şi juridice;
-
Retragerea trupelor ruse şi încetarea ostilităţilor. Vorbim despre toate trupele regulate şi alte formaţiuni armate. Restabilirea controlului Ucrainei asupra tuturor secţiunilor frontierei de stat;
-
Dreptatea. Crearea unui tribunal special privind crima de agresiune rusă împotriva Ucrainei, precum şi a unui mecanism internaţional de compensare a pierderilor din activele ruseşti;
-
Ecocidul. Crearea unei platforme pentru evaluarea daunelor. Creşterea amplorii deminării. Atragerea de fonduri şi tehnologii pentru refacerea instalaţiilor de epurare-deteriorate;
-
Evitarea escaladării. Garanţii de securitate efective pentru Ucraina;
-
Fixarea sfârşitului războiului. După toate demersurile anti-război necesare, părţile au semnat documentul relevant.
Formula ucraineană pentru pace a găsit un sprijin larg în lume şi este cea mai optimă modalitate de a pune sfârşit războiului în baza intereselor Ucrainei în conformitate cu Carta ONU. În acelaşi timp, în situaţia actuală, Formula ucraineană pentru pace nu poate fi efectiv implementată în practică. Prevederile Formulei Păcii contrazic complet planurile şi intenţiile Rusiei, care va face tot posibilul pentru a împiedica implementarea acesteia.
În cadrul iniţiativei Formulei Păcii, Ucraina demonstrează lumii întregi dorinţa de a pune capăt războiului în baza normelor dreptului internaţional şi a valorilor umane universale. Acest lucru este fundamental diferit de cerinţele şi condiţiile Rusiei, care reflectă obiectivele sale neo-imperialiste. Acest lucru devine din ce în ce mai clar pentru comunitatea internaţională şi reduce semnificativ influenţa propagandei ruse.
În perioada 14-15 aprilie 2024 la Sofia a avut loc cea de-a doua Conferinţă pentru securitatea Mării Negre a Platformei Internaţionale Crimeea (ICP), care a fost dedicată securităţii în zona Mării Negre. Ea a confirmat atenţia acordată problemei securităţii Mării Negre nu doar de către ţările din regiune, ci şi a altor state şi instituţii internaţionale.
În cadrul conferinţei, Ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei D. Kuleba a făcut apel la NATO să elaboreze şi implementeze o strategie separată, cuprinzătoare şi ambiţioasă în zona Mării Negre, care vizează reducerea influenţei rusiei şi creşterea stabilităţii regionale, a cărei cheie a succesului este înfrângerea rusiei şi restabilirea deplină a suveranităţii şi integrităţii teritoriale a Ucrainei, inclusiv cu Crimeea.
Rusia poate fi oprită doar cu forţa. Dacă agresorul nu este oprit şi dat afară din Ucraina, el va avansa mai departe. Ar exista mari riscuri militare directe pentru Republica Moldova, România şi alte ţări.
Prin urmare, este important să existe claritate a obiectivelor strategice. Teza „Prevenirea victoriei rusiei în război” este o teză greşită. Scopul ar trebui să fie victoria Ucrainei asupra agresiunii ruse. Acest obiectiv ar trebui să ghideze acţiunile în toate direcţiile – apărare, securitate cibernetică, sprijin financiar şi economic, securitatea nucleară şi de mediu, restaurarea şi reconstrucţia Ucrainei, aducerea agresorului în faţa justiţiei şi altele.
Ucraina trebuie să câştige. Orice incertitudine sau ambiguitate cu privire la obiectivele acestui război este folosită de rusia pentru a-şi promova interesele geopolitice – o schimbare a valorilor internaţionale stabilite în conformitate cu viziunea ei.
Începutul oricăror negocieri fără a obţine niciun rezultat va fi interpretat de Kremlin ca „realizarea obiectivelor SVO” şi, prin urmare, ca „victoria sa”. Cu toate acestea, în realitate, scopul Rusiei este doar să obţină timp suplimentar şi să creeze oportunităţi favorabile pentru dezvoltarea potenţialului său militar, îmbunătăţirea forţelor armate şi rezolvarea problemelor economice apărute ca urmare a sancţiunilor externe (conform calculelor Kremlinului, acestea vor fi anulate în cazul capitulării Ucrainei). După aceea, Rusia va ataca din nou Ucraina cu scopul distrugerii finale ca stat independent.
Orice incertitudine sau ambiguitate cu privire la obiectivele acestui război este folosită de Rusia pentru a-şi promova interesele geopolitice – o schimbare a valorilor internaţionale stabilite.
Prin urmare, este necesar să se consolideze cât mai mult posibil eforturile pentru a preveni alte schimbări negative în sistemul internaţional de securitate. Și pentru aceasta, rusia trebuie să piardă, trebuie să se prezinte în faţa unei instanţe internaţionale de justiţie şi să poarte responsabilitatea.
Ce sarcini imediate vedem, ce sarcini trebuie îndeplinite pentru ca Ucraina să învingă agresiunea rusă?
În primul rând, să se furnizeze Ucrainei armele necesare cât mai curând posibil, inclusiv grele şi – cele mai necesare – sisteme de apărare aeriană şi muniţie corespunzătoare. Acest lucru este necesar pentru a obţine egalitatea pe câmpul de luptă şi pentru a continua eliberarea teritoriului ucrainean. Principala prioritate acum sunt sistemele de apărare aeriană şi rachetele pentru a suprima terorismul rusesc de mare intensitate împotriva infrastructurii civile şi energetice a Ucrainei.
În al doilea rând, promovarea întăririi presiunii de sancţiuni asupra rusiei. Rusia ar trebui să fie efectiv privată de aprovizionarea cu componente occidentale pe care continuă să le folosească pentru a-şi asambla rachetele şi sistemele de arme. Sunt necesare măsuri restrictive împotriva industriei nucleare ruseşti, atât din cauza a ceea ce face rusia la CNE Zaporizhia, cât şi ca o garanţie împotriva utilizării tehnologiilor nucleare ruseşti. Este necesară continuarea presiunii de sancţiuni asupra altor sectoare ale economiei statului terorist.
În al treilea rând, să se contribuie la progresul cât mai rapid posibil al Ucrainei la aderarea cu drepturi depline la NATO, inclusiv prin luarea deciziilor relevante la viitorul summit NATO de la Washington, în iulie 2024.
Acestea sunt principalele sarcini pe termen scurt pentru a obţine victorie şi pace durabilă.
Rezultatul războiului declanşat de regimul rus va avea o importanţă decisivă pentru dezvoltarea viitoare a situaţiei în toată Europa, securitatea şi stabilitatea acesteia.
De aceea, Ucraina mizează pe poziţia fermă pro-ucraineană a comunităţii internaţionale, a prietenilor noştri români, continuarea ajutorului multidimensional pentru Ucraina.