In relation to the nuclear program of the official Tehran, USA and at the same time European States pursue their same object: under no circumstances not to give Iran any opportunity to own nuclear weapon. The difference is in ways of achievement of this goal. States: Great Britain, France and German who are the participants of the negotiations with Iran gave priority to the deterrence policy in solving of this problem, and vice versa in its turn USA did not hide the fact that first of all it gave priority to the method of settlement of this problem with sanctions within the participation of UNO Security Council and if it does not have results USA gave priority to the method of settlement of this problem by war .
For comparison let’s note that the last indicator is considered to be a little bit higher in Russia. The fact that Iran has in its military arsenal Shahab-3 rockets (having 1500-2500 km flight distance at the same time makes it to be the strong rocket state of the region .
So, on the basis of these realities, military-political governance of Iran attaches big importance to the financing matters of the national armed forces. Military budget of the country in 2010 is considered to be 11, 82 mlrd. dollars. This in comparison with the appropriate indicator of the previous year (10, 66 mlrd. dollars) is considered to be more for 11%. From the same budget Security Ministry received means in the amount of 4, 63 mlrd. dollars (in 2009-3, 93 mlrd. dollars), Iranian Revolution Watchman Corps -5, 16 mlrd. dollars (in 2009-4, 9 mlrd dollars), Iranian army -1, 96 mlrd. dollars (in 2009-1, 78 mlrd. dollars) and Headquarters -72 mln. dollars ( in 2009 -53 mln. dollars).
For being objective it is necessary to note that, in the previous century of 90-th, the fact that Iran resumed its nuclear program was not accidental, it was step made under the influence of concrete factors. It is necessary to mention that here the real danger and potential directed especially by Iraq and other region countries. In 1980 attack of Iraq to Iran caused serious changes in positions of Iran in connection with the nuclear weapon. From the point of view of USA researcher Jeffry Kempin indirectly Saddam Husain is considered to be guilty in military nuclear researches of Iran.
Thus, it is necessary to note that nuclear program of Iran may cause catastrophic results not only for the region but also for our country (millions of refugees, ecological crises, increasing of organized crime especially terrorism and illegal turnover of drugs and so on.) Taking into consideration all this Azerbaijan in its strategy giving priority to the policy of “equilibrium on eve of the war” and it may be considered as acceptable variant. With this purpose Azerbaijan may implement mediation mission between confrontation sides. If it is so the importance of Azerbaijan who is the neighbour of Iran (USA enemy) will increase for USA and in spite of that his enemy USA has supporter here there may be warm relations between our country and the official Tehran caused by not giving permit to use territory with the military purpose by Pentagon.
Încăpățânarea nucleară a Iranului și mobilurile sale
În ceea ce privește programul nuclear al Teheranului oficiale, Statele Unite ale Americii și în același timp, statele europene urmăresc același obiect: în niciun caz să nu dea Iranului nicio oportunitate de a deține arme nucleare. Diferența este în modurile de realizare a acestui obiectiv. State: Marea Britanie, Franța și Germania, care sunt participanții negocierilor cu Iranul au acordat prioritate politicii de descurajare în rezolvarea acestei probleme, și vice-versa, la rândul său SUA nu a ascuns faptul că în primul rând a acordat prioritate metodei de soluționare a acestei probleme cu sancțiuni în cadrul participării Consiliului de Securitate al ONU și în cazul în care nu are rezultate Statele Unite ale Americii au acordat prioritate metodei de soluționare a acestei probleme prin război.
Pentru comparație să observăm că ultimul indicator este considerat a fi un pic mai mare în Rusia. Faptul că Iranul are în arsenalul său militar rachete Shahab-3 (având 1.500-2-500 km distanţă de zbor, în același timp, face ca acesta să fie statul puternic în rachete din regiune.
Așa că, pe baza acestor realități, guvernarea militară-politică a Iranului acordă o mare importanță pentru problemele de finanțare a forțelor armate naționale. Bugetul militar al țării în 2010 este considerat a fi de 11,82 mlrd. de dolari. Acest lucru, în comparație cu indicatorul corespunzător al anului precedent (10, 66 mlrd. Dolari) este considerat a fi mai mult pentru 11%. Din același buget Ministerul de Securitate a primit mijloace în valoare de 4,63 mlrd. dolari (în 2009 – 3,93 mlrd.dolari), Corpul Gardienilor Revoluției Iraniene – 5, 16 mlrd. dolari (în 2009 – 4, 9 mlrd USD), armata iraniană -1, 96. mlrd dolari (în 2009 – 1,78 mlrd. USD) și sediul central – 72 mln. dolari (în 2009 – 53 mil. dolari).
Pentru a fi obiectivi, este necesar să se constate că, în secolul trecut al anilor 90, faptul că Iranul a reluat programul său nuclear nu a fost accidental, a fost pasul făcut sub influența factorilor concreţi. Este necesar să menționăm că aici pericolul real și potențialul direcționat în special de către Irak și alte țări din regiune. În 1980 atacul Irakului al Iranului a provocat schimbări grave în pozițiile Iranului în legătură cu arma nucleară. Din punct de vedere al cercetătorilor SUA Jeffry Kempin indirect Saddam Husain este considerat a fi vinovat de cercetările militare nucleare ale Iranului.
Astfel, este necesar să se constate că programul nuclear al Iranului ar putea duce la rezultate catastrofale nu numai pentru regiune, ci și pentru țara noastră (milioane de refugiați, crize ecologice, creșterea criminalității organizate în special a terorismului și cifra de afaceri ilegale de droguri și așa mai departe.) Luând în considerare toate acestea, Azerbaidjanul în strategia sa dând prioritate politicii de “echilibru în ajunul războiului” și poate fi considerată ca variantă acceptabilă. Cu acest scop, Azerbaidjanul poate pune în aplicare misiunea de mediere între părți confruntare. Dacă este astfel, importanta Azerbaidjanului, care este vecin al Iranului (inamic SUA) va crește pentru SUA și în pofida faptului că dușmanul său SUA are suporter pot exista relații calde între țara noastră și Teheran oficial cauzate de a permite să folosească teritoriul cu scop militar de către Pentagon.
Coments